Show simple item record

dc.contributor.advisorGuttormsen, Vigdis
dc.contributor.advisorAadland, Eli Kristin
dc.contributor.advisorBjørkkjær, Tormod
dc.contributor.authorBekken, Thea
dc.date.accessioned2024-06-22T16:23:26Z
dc.date.available2024-06-22T16:23:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:226175313:2288428
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135428
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Det finnes lite norsk forskning på hvordan skolehagebasert undervisning påvirker barns bevissthet rundt råvarenes vei fra jord til bord. Dersom skolehagebasert undervisning skal integreres i skolen, må en få kunnskap om hvordan skolehagen kan støtte undervisningen i fag. Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke hvilke potensial skolehagen har og hvordan dette potensialet blir benyttet i skolefaget mat og helse. Problemstilling: Hvorfor og hvordan bør skolehagen bli integrert som en pedagogisk arena i skolen for å støtte læring i mat- og helseundervisningen? Metode: Studien baserer seg på kvalitativ metode der empirien ble samlet inn ved hjelp av semistrukturerte dybdeintervjuer. Fem intervjuer med undervisningspersonell som underviser barn i grunnskolen, og som bruker skolehagen i undervisning, ble gjennomført. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Braun og Clarks (2006) sekstrinnsprosess for tematisk analyse. Resultater: Skolehagen knyttes til prosesser og aktiviteter som bidrar til økt forståelse av matens opprinnelse, råvarekunnskap og bærekraftkompetanse for eget liv. Motivasjon og kompetanse hos læreren avdekkes som sentrale elementer for gjennomføringen av hagebasert undervisning. Konklusjon: Funnene indikerer et potensial for skolehagen som støtte i mat- og helseundervisningen, der videre forskning behøves for å identifisere elevenes egentlige læringsutbytte. En helhetlig skolehagesatsning med støtte i ledelsen, ser ut til å være avgjørende for at større deler av personalet skal ta skolehagen i bruk. Nøkkelord: Undervisning, grunnskole, mat- og helse, skolehager, uteundervisning, erfaringsbasert læring, tematisk analyse
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSkolehagen som læringsarena i mat- og helsefaget
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record