Skolehagen som læringsarena i mat- og helsefaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135428Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn: Det finnes lite norsk forskning på hvordan skolehagebasert undervisning påvirker barns bevissthet rundt råvarenes vei fra jord til bord. Dersom skolehagebasert undervisning skal integreres i skolen, må en få kunnskap om hvordan skolehagen kan støtte undervisningen i fag.Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke hvilke potensial skolehagen har og hvordan dette potensialet blir benyttet i skolefaget mat og helse.Problemstilling: Hvorfor og hvordan bør skolehagen bli integrert som en pedagogisk arena i skolen for å støtte læring i mat- og helseundervisningen?Metode: Studien baserer seg på kvalitativ metode der empirien ble samlet inn ved hjelp av semistrukturerte dybdeintervjuer. Fem intervjuer med undervisningspersonell som underviser barn i grunnskolen, og som bruker skolehagen i undervisning, ble gjennomført. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Braun og Clarks (2006) sekstrinnsprosess for tematisk analyse.Resultater: Skolehagen knyttes til prosesser og aktiviteter som bidrar til økt forståelse av matens opprinnelse, råvarekunnskap og bærekraftkompetanse for eget liv. Motivasjon og kompetanse hos læreren avdekkes som sentrale elementer for gjennomføringen av hagebasert undervisning.Konklusjon: Funnene indikerer et potensial for skolehagen som støtte i mat- og helseundervisningen, der videre forskning behøves for å identifisere elevenes egentlige læringsutbytte. En helhetlig skolehagesatsning med støtte i ledelsen, ser ut til å være avgjørende for at større deler av personalet skal ta skolehagen i bruk.Nøkkelord: Undervisning, grunnskole, mat- og helse, skolehager, uteundervisning, erfaringsbasert læring, tematisk analyse