Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæther, Elin
dc.contributor.authorHidle, Kari-Mette Walmann
dc.date.accessioned2024-06-19T06:56:17Z
dc.date.available2024-06-19T06:56:17Z
dc.date.created2022-11-09T08:10:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSæther, E. & Hidle, K.-M. W. (2022). Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole, 3 (5).en_US
dc.identifier.issn2597-2774
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134604
dc.description.abstractSamfunnsfagene i norsk skole har fått nye læreplaner gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). I dette læreplanverket har bærekraftig utvikling blitt sentralt, både som et tverrfaglig tema og som et kjerneelement i læreplanene for samfunnsfag. I denne artikkelen skisserer vi prosessen som førte fram til Kunnskapsløftet 2020 og beskriver oppbygningen av dette læreplanverket. Læreplanene for samfunnsfag har flere komponenter, innledningsvis beskrives fagets relevans og sentrale verdier, deretter presenteres kjerneele-menter, fagets bidrag til de tverrfaglige temaene og grunnleggen-de ferdigheter. Til slutt presenteres kompetansemål, vurdering og vurderingsordning. Denne komplekse strukturen gir stort rom for tolkning. Kompleksitet kjennetegner også bærekrafttematikken, både i og utenfor samfunnsfagene i skolen. For at elever skal kunne arbeide med bærekraft på meningsbærende måter, er det nødvendig at lærere finner måter å redusere temaets kompleksitet på. Dette arbeidet er godt i gang, og i artikkelens siste del diskuterer vi tilnærminger lærere har utviklet til arbeid med bærekraft i samfunnsfag i Norge. Individorienterte prosjekter med vekt på elevers endring av egne hverdagsvaner har blitt etablert som en måte å jobbe med bærekraft i samfunnsfag. En slik tilnærming kan bidra til forenkling og konkretisering av komplekse bærekraft-spørsmål. Samtidig kan reduksjon av kompleksitet føre til manglende progresjon og banalisering av de store spørsmålene i vår tid. Læreplanenes åpenhet og kompleksitet gjør det mulig å skape undervisning som får fram sammenhenger mellom individ- og samfunnsnivå, men arbeidet med å utnytte de mulighetene som læreplanene gir forutsetter tid og ressurser. Vi konkluderer med å slå fast at samfunnsfagenes innhold er helt avgjørende for skolens arbeid med bærekraft og at det kreves didaktisk utviklingsarbeid for å synliggjøre sammenhengene mellom eksisterende faginnhold og utfordringene som dagens kriser stiller oss overfor.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherDet Kgl. Biblioteken_US
dc.relation.urihttps://forlagetcolumbus.dk/fileadmin/user_upload/Dokumenter/POLIS/Bind_5/8_Elin_Saether.pdf
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectSustainable developementen_US
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectDidactics for the social sciencesen_US
dc.titleForenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skoleen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200en_US
dc.source.volume3en_US
dc.source.journalPOLIS - tidsskrift for samfundsfagdidaktiken_US
dc.source.issue5en_US
dc.identifier.doihttps://tidsskrift.dk/POLIS/article/view/136001
dc.identifier.cristin2070929


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal