dc.contributor.author | Myrann, Maria Kristianne | |
dc.contributor.author | Glaser, Vibeke | |
dc.date.accessioned | 2024-05-28T06:32:04Z | |
dc.date.available | 2024-05-28T06:32:04Z | |
dc.date.created | 2024-01-02T10:05:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Myrann, M. K. & Glaser, V. (2023). Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen. Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, (26), 57-67. | en_US |
dc.identifier.issn | 1904-9633 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3131617 | |
dc.description.abstract | Artikkelen baserer seg på en studie av åtte foreldresamtaler i to norske barnehager der vi undersøker hvordan foreldre posisjonerer seg i møte med barnehagelærerens fagkunnskap. Som teoretisk ramme for artikkelen har vi valgt Antony Giddens' modernitetsteori (1991) samt Luk van Langenhove og Rom Harrès posisjoneringsteori (1994). Foreldrene i vår studie posisjonerer seg ulikt i møte med barnehagelærerens fagkunnskap. Flere gir uttrykk for en avhengighet som kan tolkes som aktiv tillit. Våre funn understreket viktigheten av foreldrenes tillit til at barnehagens fagkunnskap forvaltes på måter som ivaretar likeverdigheten i relasjonen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dafolo Forlag | en_US |
dc.relation.uri | https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/143955/187490 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 57-67 | en_US |
dc.source.journal | Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis | en_US |
dc.source.issue | 26 | en_US |
dc.identifier.doi | https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/143955 | |
dc.identifier.cristin | 2218664 | |
cristin.qualitycode | 1 | |