Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFøreland Pedersen, Tor Jørund
dc.date.accessioned2024-05-03T09:02:26Z
dc.date.available2024-05-03T09:02:26Z
dc.date.created2022-06-16T15:27:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPedersen, J. F. (2022). Sett utenfra: Kunst og den nordkoreanske grunnskolen. I L. Skregelid & K. N. Knudsen (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge, 10, s. 215–238.en_US
dc.identifier.isbn9788202763299
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128988
dc.description.abstractHvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder i Kristiansand. Forfatterne argumenterer både for betydningen av å forske på barn og unges møter med kunst og kunstnerisk praksis direkte og det å forske på kunstfaglige problemstillinger som indirekte berører barn og unge. Bokens undertittel peker på et ønske om å anvende en utvidet forståelse av begrepene kunst og barn og unge, som også kommer til uttrykk i antologiens temaer, innhold og forskningstilnærminger. Kapitlene omhandler både barn og unges omgang med visuell kunst, musikk og teater i og utenfor barnehage, skole, kulturskole, og prosjekter som er mer i randsonen av denne målgruppen. Forfatterne er derfor ikke bare opptatt av hvilken betydning kunst og kunstnerisk praksis har for barn og unge, men også for samfunnet generelt. Antologien retter seg mot et bredt fagfelt og kan være interessant for alle som er opptatt av kunstens plass og betydning i skole og samfunn og i forskningen selv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofKunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSett utenfra: Kunst og den nordkoreanske grunnskolenen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120en_US
dc.source.pagenumber215-238en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/noasp.163.ch10
dc.identifier.cristin2032579
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal