dc.contributor.author | Skregelid, Lisbet | |
dc.date.accessioned | 2024-04-26T11:56:11Z | |
dc.date.available | 2024-04-26T11:56:11Z | |
dc.date.created | 2023-01-27T22:46:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Skregelid, L. (2023). Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk, 16 (2), Artikkel 9. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3128229 | |
dc.description.abstract | Artikkelen gir et innblikk i deler av det nasjonale forskningsprosjektet pARTiciPED Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools (2021-2023). Mer spesifikt vises det i artikkelen til resultater fra lærerskolestudenters deltakelse i Den kulturelle skolesekken workshopen Teiporama av den svenske kunstneren Sandra Norrbin. Forskning knyttet til Teiporama utgjør en del av en av arbeidspakken Lab for initiating dissensus and exploring the edges in between art and education ved Universitetet i Agder (UiA). Delundersøkelsens foreløpige resultater gir anledning til å diskutere betydningen av å konfrontere lærerskolestudenter med kunst og om Den kulturelle skolesekken kan representere en produktiv forstyrrelse til dominerende forståelser av hva undervisning og pedagogikk skal være, og på den måten skape et tredje rom mellom kunst og pedagogikk. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen | en_US |
dc.title.alternative | The cultural schoolbag as dissensus and the relevance of art in teacher education | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 | en_US |
dc.source.volume | 16 | en_US |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/formakademisk.4806 | |
dc.identifier.cristin | 2117122 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 301594 | en_US |
dc.source.articlenumber | 9 | en_US |
cristin.qualitycode | 1 | |