dc.contributor.author | Binfield-Skøie, Tina | |
dc.date.accessioned | 2024-04-15T12:50:22Z | |
dc.date.available | 2024-04-15T12:50:22Z | |
dc.date.created | 2023-06-27T13:36:15Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Binfield-Skøie, T. (2023). Like barn leker best? Likhetens flertydighet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9, 102-114. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3126587 | |
dc.description.abstract | Nordisk barnehagetradisjon beskrives gjerne som egalitær, preget av sosiopolitiske ambisjoner om å redusere ulikhet mellom samfunnsgrupper (Bendixsen et al., 2018). Artikkelen drøfter flerkulturelle barns vilkår for deltagelse i barnehagen i lys av barnehagelæreres forståelser av likhet. Likhet kan bidra til å etablere grensemarkeringer for tilhørighet (Gullestad, 2001), men kan på samme tid markere ulikhet gjennom hverdagsprioriteringer (Ellmer, 2020). Tematisk analyse av dybdeintervjuer med fire barnehagelærere viser et dialektisk spenn i likhetsbegrepet – fra «å ikke gjøre forskjell» til «å gi like muligheter». Likhet kobles i intervjuene til sin motsetning – at alle er forskjellige. Barnehagen betraktes som en nøytral grunn der forskjeller utforskes ut fra hva vi har til felles. Deltagelse i fellesskapet overlates slik sett til barnets opplevelse av tilhørighet og identifisering av «det antatt like» i barnehagens innhold og praksis. Artikkelen bidrar med et kritisk blikk på likhetens flertydighet ved at forståelser av likhet kan bidra til opplevelser av ulikhet parallelt med intensjonen om like muligheter for alle. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Like barn leker best? Likhetens flertydighet | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 102-114 | en_US |
dc.source.volume | 9 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/ntpk.v9.4152 | |
dc.identifier.cristin | 2158677 | |
cristin.qualitycode | 1 | |