Show simple item record

dc.contributor.authorFaye, Reidun
dc.contributor.authorLindhardt, Eva Mila
dc.contributor.authorRavneberg, Bodil Elise
dc.date.accessioned2024-04-05T08:40:10Z
dc.date.available2024-04-05T08:40:10Z
dc.date.created2021-05-25T17:20:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationFaye, R., Lindhardt, E.M. & Ravneberg, B. (2021). Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet. I R. Faye, E.M. Lindhardt, B. Ravneberg & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (9-32). Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn9788215041278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125006
dc.description.abstractPsykologiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner forstår begrepet fordom ulikt, noe som får betydning for hvilke handlinger som blir foreslått for å motarbeide fordommer. Vi argumenterer for at fordommer er et komplekst fenomen som står i kontinuerlig spenning mellom både individet og dets omgivelser. Ved å definere fordommer som kontekstuelle foreslår vi en utvidet forståelse av hva fordommer er, hva de gjør, og hva vi kan gjøre for å motvirke dem.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.en_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber9-32en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215041261-2021-0
dc.identifier.cristin1911782
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal