Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Torild Marie
dc.contributor.authorBarken, Monica Endresen
dc.contributor.authorBrandt, Lisa Annika
dc.contributor.authorDale, Trine Smiseth
dc.contributor.authorGuribye, Eugene
dc.date.accessioned2024-03-15T09:47:40Z
dc.date.available2024-03-15T09:47:40Z
dc.date.created2024-03-05T14:44:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationOlsen, T. M., Barken, M. E., Brandt, L. A., Dale, T. S. & Guribye, E. (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3122585
dc.descriptionRegional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (Rekomp) startet i 2019 i tre regioner i Agder: Lister, Kristiansand med fire nettverk (Lindesnes, Kristiansand kommune, Vennesla og Iveland, Lillesand og Birkenes) og Østre Agder. Høsten 2022 ble også Setesdal innlemmet i ordningen. I dette forskningsprosjektet er regionene Lister, Kristiansand (med unntak av nettverket i Lindesnes) og Østre Agder representert. Bakgrunn for Rekomp er et behov for tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og arbeidslivet. Meld. St. 16 (2020-2021) «Utdnning for omstilling» sammen med strategidokumentet «Kompetanse for fremtidens barnehage 2018-2022 (Kunnskapsdepartementet, 2017) danner grunnlaget for ordningen. «Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi 2023-2025» (Kunnskapsdepartementet, 2022) er 5 revidert og gjeldende strategi. Formålet med denne strategien, og med Rekomp, er å sikre alle barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. For å oppnå dette må ansatte få muligheten til å heve sin kompetanse indiduelt og i faglig fellesskap. Det skal stimuleres til barnehagebasert kompetanseutvikling og styrking av barnehagen som lærende organisasjon (Kunnskapsdepartementet, 2022, s. 7-8). Et av målene med Rekomp er samskaping, og å utvikle partnerskap mellom praksisfeltet og UH-sektoren. Samskaping står også sentralt i UiAs strategi 2021-2024. UiA har en visjon om samskaping for fremtidens kunnskap. Samskaping av kunnskap vil skje blant annet når ansatte og arbeidsliv gjensidig utfordrer hverandre (UiA 2021-2024). Samskaping mellom universitetet og praksisfeltet i Rekomp forutsetter imidlertid innsikt i barnehagenes arbeid med denne formen for kompetanseutvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBarnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarenaen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holder© 2024 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber59en_US
dc.identifier.cristin2252163


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal