dc.contributor.author | Olsen, Torild Marie | |
dc.contributor.author | Barken, Monica Endresen | |
dc.contributor.author | Brandt, Lisa Annika | |
dc.contributor.author | Dale, Trine Smiseth | |
dc.contributor.author | Guribye, Eugene | |
dc.date.accessioned | 2024-03-15T09:47:40Z | |
dc.date.available | 2024-03-15T09:47:40Z | |
dc.date.created | 2024-03-05T14:44:32Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Olsen, T. M., Barken, M. E., Brandt, L. A., Dale, T. S. & Guribye, E. (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3122585 | |
dc.description | Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (Rekomp) startet i 2019 i tre regioner i Agder: Lister, Kristiansand med fire nettverk (Lindesnes, Kristiansand kommune, Vennesla og Iveland, Lillesand og Birkenes) og Østre Agder. Høsten 2022 ble også Setesdal innlemmet i ordningen. I dette forskningsprosjektet er regionene Lister, Kristiansand (med unntak av nettverket i Lindesnes) og Østre Agder representert.
Bakgrunn for Rekomp er et behov for tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og arbeidslivet. Meld. St. 16 (2020-2021) «Utdnning for omstilling» sammen med strategidokumentet «Kompetanse for fremtidens barnehage 2018-2022 (Kunnskapsdepartementet, 2017) danner grunnlaget for ordningen. «Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi 2023-2025» (Kunnskapsdepartementet, 2022) er 5 revidert og gjeldende strategi. Formålet med denne strategien, og med Rekomp, er å sikre alle barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. For å oppnå dette må ansatte få muligheten til å heve sin kompetanse indiduelt og i faglig fellesskap. Det skal stimuleres til barnehagebasert kompetanseutvikling og styrking av barnehagen som lærende organisasjon (Kunnskapsdepartementet, 2022, s. 7-8). Et av målene med Rekomp er samskaping, og å utvikle partnerskap mellom praksisfeltet og UH-sektoren. Samskaping står også sentralt i UiAs strategi 2021-2024. UiA har en visjon om samskaping for fremtidens kunnskap. Samskaping av kunnskap vil skje blant annet når ansatte og arbeidsliv gjensidig utfordrer hverandre (UiA 2021-2024). Samskaping mellom universitetet og praksisfeltet i Rekomp forutsetter imidlertid innsikt i barnehagenes arbeid med denne formen for kompetanseutvikling. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Agder | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | submittedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2024 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 59 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2252163 | |