Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena
Olsen, Torild Marie; Barken, Monica Endresen; Brandt, Lisa Annika; Dale, Trine Smiseth; Guribye, Eugene
Research report
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3122585Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Olsen, T. M., Barken, M. E., Brandt, L. A., Dale, T. S. & Guribye, E. (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder.Beskrivelse
Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (Rekomp) startet i 2019 i tre regioner i Agder: Lister, Kristiansand med fire nettverk (Lindesnes, Kristiansand kommune, Vennesla og Iveland, Lillesand og Birkenes) og Østre Agder. Høsten 2022 ble også Setesdal innlemmet i ordningen. I dette forskningsprosjektet er regionene Lister, Kristiansand (med unntak av nettverket i Lindesnes) og Østre Agder representert.
Bakgrunn for Rekomp er et behov for tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og arbeidslivet. Meld. St. 16 (2020-2021) «Utdnning for omstilling» sammen med strategidokumentet «Kompetanse for fremtidens barnehage 2018-2022 (Kunnskapsdepartementet, 2017) danner grunnlaget for ordningen. «Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi 2023-2025» (Kunnskapsdepartementet, 2022) er 5 revidert og gjeldende strategi. Formålet med denne strategien, og med Rekomp, er å sikre alle barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. For å oppnå dette må ansatte få muligheten til å heve sin kompetanse indiduelt og i faglig fellesskap. Det skal stimuleres til barnehagebasert kompetanseutvikling og styrking av barnehagen som lærende organisasjon (Kunnskapsdepartementet, 2022, s. 7-8). Et av målene med Rekomp er samskaping, og å utvikle partnerskap mellom praksisfeltet og UH-sektoren. Samskaping står også sentralt i UiAs strategi 2021-2024. UiA har en visjon om samskaping for fremtidens kunnskap. Samskaping av kunnskap vil skje blant annet når ansatte og arbeidsliv gjensidig utfordrer hverandre (UiA 2021-2024). Samskaping mellom universitetet og praksisfeltet i Rekomp forutsetter imidlertid innsikt i barnehagenes arbeid med denne formen for kompetanseutvikling.