Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHye, Linda
dc.contributor.authorAlbertsen, Kristina
dc.contributor.authorLehmann, Malene
dc.date.accessioned2024-02-17T17:23:50Z
dc.date.available2024-02-17T17:23:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:188055327:5154393
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118322
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi forsket på i hvilken grad vi har effektive ledergrupper i barnehagene i Kristiansand og hvordan barnehagelederne jobber med å utvikle disse. For å besvare vår problemstilling støtter vi oss til Bang og Middelfart (2022) sin teori rundt effektive ledergrupper, og benytter dette som vår hovedteori i oppgaven. Vi supplerer også med mer spesifikk teori rundt ledergrupper i pedagogiske virksomheter ved å trekke inn teori fra Paulsen og Hjertø (2017, 2021), Paulsen (2019), og Aas og Paulsen (2022). Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) har våren 2023 gjennomført en kvantitativ studie av ledergrupper i skoler og barnehager i Kristiansand. Deres undersøkelse hadde samme teoretiske bakteppe som vår. Vår studie baserer seg derfor på en kvalitativ undersøkelse hvor vi benytter resultatene fra SAKOM-undersøkelsen som sekundærdata. På den måten går vår studie mer i dybden og ser på hva som ligger bak resultatene i deres undersøkelse. Vår studie blir dermed et supplement og en forlengelse av SAKOM sin undersøkelse. Det ble gjennomført intervjuer med seks barnehageledere fra både privat og kommunal sektor. Studien ble foretatt våren 2023. Vi finner i vår studie at det er variasjon mellom barnehagelederne og hvordan de jobber med sine ledergrupper. Vi finner at forutsetningene for effektivitet er dårlig og at dette direkte påvirker både prosesser, relasjonelle tilstander og hvilke resultater ledergruppene klarer å skape. Ledergruppene gir en merverdi til det enkelte medlem i større grad enn det gjør for hele organisasjonen og vi må derfor se på hvordan vi kan gå fra individuell nytteverdi til også å skape en nytteverdi for hele organisasjonen. Det må defineres et tydeligere formål for ledergruppene slik at det kan brukes tid på riktige saker som der igjen kan gi en merverdi til hele organisasjonen. Barnehageledere anbefales også å øke bevissthet og fokus på de relasjonelle tilstandene da de er av kritisk betydning for at ledergruppen skal fungere effektivt. Ledergrupper i barnehagene er et understudert felt som vi håper fremtidig forskning vil se nærmere på.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEffektive ledergrupper - en studie av ledergrupper i barnehagene i Kristiansand og hvordan barnehageleder jobber for å utvikle disse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel