Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElgueta, Nichole M. Silva
dc.contributor.authorFoss, Kirsten Lønn
dc.contributor.authorTrygstad, Bente Marit
dc.date.accessioned2024-02-17T17:23:45Z
dc.date.available2024-02-17T17:23:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:188055327:51622224
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118318
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi sett på samarbeidet mellom skole og PPT og vårt felles ansvar for et inkluderende læringsmiljø. Vi utarbeidet problemstillingen: I hvilken grad har vi et samarbeid mellom skolene og PPT i Kristiansand kommune som bidrar til å styrke helhet og sammenheng i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø? Vi utarbeidet en kvantitativ undersøkelse for å finne svar på oppgavens problemstilling. Det teoretiske grunnlaget har utgangspunkt i Fullan og Quinn (2017) sin teori om «Koherens i skoleutviklingen». Ledelsesperspektivet er viktig i dette arbeidet og Galbraith, Downey og Kates (2002) sin Star model og Røiseland og Vabo (2019) sin teori om styring og samstyring ble benyttet i forhold til de strukturelle faktorene som ledere må arbeide systematisk med. Alle rektorene og PP-rådgiverne tilknyttet grunnskolene i Kristiansand kommune ble invitert til å delta og undersøkelsen som ble gjennomført i juni 2023. Politiske føringer signaliserer forventninger om en inkluderende skole samtidig som vi har utfordringer med drop outs i den videregående skolen. For å løse de komplekse oppgavene skolen står overfor, er vi avhengige av et godt og konstruktivt samarbeid med skolens samarbeidspartnere. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) er en viktig samarbeidsaktør her. Funn i undersøkelsen vår viser at helhet og sammenheng i samarbeidet mellom skole og PPT er varierende og samlet sett skåres i kategorien middels-lav. Avklaring av samarbeidet og dybdelæring i samarbeidet skåres i kategorien middels-høy, mens samarbeid med målrettet innsats, utviklende samarbeidskultur, ansvarlighet i samarbeidet og det å lede mot sammenheng, skåres samlet sett i kategorien middels-lav. Vi fant markante forskjeller i besvarelsene fra rektorene i forhold til PP-rådgiverne. Det ser ut til at samarbeidspartene mangler en felles forståelse for oppdraget og mandatet for samarbeidet, fordi de uttrykker ulike forventninger til organisering og utbytte. Vi forklarer resultatene med at partene har ulik faglig bakgrunn, de representerer ulike kulturer og har ulik forståelse for samarbeidsmandatet, samt ulik kunnskap om hva skolen trenger i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Den store variasjonen i svarene gjør at vi konkluderer med at samarbeidet med fordel kan forbedres. Vi oppsummerer med at et godt samarbeid for et inkluderende læringsmiljø krever at partene ikke bare samarbeider, men også er ansvarlige sammen (Fullan & Quinn, 2017).
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHelhet og sammenheng i samarbeidet mellom skole og PPT I hvilken grad har vi et samarbeid mellom skolene og PPT i Kristiansand kommune som bidrar til å styrke helhet og sammenheng i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel