Brukertilfredsheten med fastlegeordningen i Loppa kommune - Kvantitativ undersøkelse av brukertilfredsheten med fastlegeordningen og organiseringen herav i Loppa kommune.
Description
Full text not available
Abstract
Det finnes få lokale pasienttilfredshetsundersøkelser for norske legekontorer. Det finnes undersøkelser av pasienttilfredshet knyttet til fastlegeordningen og organiseringen herav, men laveste nivå det finnes på er for større kommuner. FHI har utviklet en metode til kartlegging av pasienttilfredsheten med fastlegen, som kan brukes lokalt på legekontor. Ved hjelp av denne metode er det laget en tverrsnittsundersøkelse av pasienttilfredsheten med fastlegeordningen og organiseringen herav ved Loppa legekontor, som har leger ansatt i «Nordsjø-turnus». I perioden 1.2.2023-31.5.2023 ble det utdelt spørreskjema til 304 pasienter som oppfylte inklusjonskriteriene. Det var 122 som valgte å svare. Samlet sett har svarene vært positive til fastlegene, øvrig kontorpersonell og organiseringen av legekontoret. Det er forbedringsområder som legekontoret kan jobbe videre med i fremtiden. Resultatene må tolkes med forsiktighet grunnet relativt lavt antall svar.
AbstractThere are few local patient satisfaction surveys for Norwegian GP surgeries. There are surveys of patient satisfaction related to the GP scheme and its organization, the lowest level is available for larger municipalities. The Norwegian Institute of Public Health has developed a method for mapping patient satisfaction at the GP. Using this method, a cross-sectional survey has been made of patient satisfaction with the GP scheme and its organization at Loppa GP practice, which has doctors employed in «North Sea internships». In the period 1.2.2023-31.5.2023, questionnaires was distributed to 304 patients who met the inclusion criteria. A total of 122 responses was received. Overall, the responses have been positive to the GPs, other office personnel and the organization of the GP practice.Key words: patient satisfaction, GP