Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvåle, Gro
dc.contributor.authorAkbarzadeh, Nahid
dc.date.accessioned2024-02-17T17:23:38Z
dc.date.available2024-02-17T17:23:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:188055327:51064952
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118312
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven tar for seg temaet ledelse i endring i en offentlig sektor med fokus på å undersøke hvordan kommunikasjon påvirker effektiviteten av endringsprosesser. Jeg har valgt å anvende case-studie i oppgaven, hvor jeg avgrenset studien til å omhandle endringsprosessen i habiliteringstjenesten i en spesifikk kommune. Målet er å forstå hvordan både ledere og ansatte har opplevd implementeringen av endringsledelse i en omorganiseringsprosess. Videre søker oppgaven å utforske på hvilken måte deltakelse og kommunikasjon har påvirket selve prosessen og resultatene av denne. For å besvare denne problemstillingen har jeg gjennomført intervjuer med tre ulike ledere på forskjellige nivåer i kommunen, inkludert to toppledere og en mellomleder. I tillegg har det blitt gjennomført intervjuer med tre ansatte som er miljøterapeuter/fagpersoner innen helse og sosialsektor. Valget av deltakernes kompetanse og ansettelsesnivå ble gjort for å få en innsikt i hvordan endringsprosessen blir oppfattet av ulike aktører i organisasjonen. Den teoretiske forankringen av oppgaven bygger på flere endringsprosesser og inkluderer en sammenligning av Lewin og Kotters teoretiske modeller av endringsprosesser. Dette teoretiske fundamentet gir et sterkt rammeverk for å analysere og forstå de ulike aspektene ved endringsledelse i konteksten av omorganisering. Funn antyder svakheter i forhold til endringsmodellene, Lewins trefase endringsmodell og Kotters åtte steg for en vellykket endring. I henhold til teoretisk forankring og funn, indikerer resultatene at endringsprosessene ble gjennomført med en «top-down» tilnærming. Flere informanter beskrev endringsprosessene som kaotiske, preget av manglende målklarhet, begrenset deltakelse i ansvarsområder og mangelfull kommunikasjon med negativ innvirkning på ansattes motivasjon og deres tillitt. Videre indikerer funn en mangel på tilgengelig dokumentasjon angående målsettinger og planer, valg av metoder og strategier, samt evaluering av resultatene i forbindelse med omstillingsprosessene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLedelse av endringsprosesser.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel