Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoland, Pål
dc.contributor.authorHelland, Eldbjørg Synnøve
dc.date.accessioned2024-02-17T17:23:36Z
dc.date.available2024-02-17T17:23:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:188055327:11452510
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118311
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å synliggjøre hvordan barnehager i en kommune arbeider med temaet tidlig innsats. Det gjelder å oppdage barns utfordringer tidlig for å oppnå gode resultater og sette inn tiltak tidsnok slik at det virker effektivt både mot enkeltbarn og mot barnegruppen. Tidlig innsats vil alltid være et aktuelt tema både i dag og i fremtiden. Barn som strever, får ofte hjelpen for sent, noe som gir samfunnet store økonomiske konsekvenser hvis dette ikke blir tatt tak i så tidlig som mulig. St.meld. nr. 16 (2006-2007), St.meld. nr. 18 (2010-2011) og St.meld. nr. 6 (2019-2020) belyser tematikken med tidlig innsats og påpeker viktigheten av hvorfor barnehagene skal ha søkelys på dette i sitt arbeid med sårbare barn. Den nye oppvekstreformen (Bufdir 2022) retter også søkelyset på temaet tidlig innsats, hvor det beskrives som et sentralt tema. Mine problemstillinger som jeg har valgt i min oppgave er: 1. Hvordan arbeider barnehager i en kommune med tidlig innsats? 2. Hvordan implementerer lederne dette endringsarbeidet i sin organisasjon? For å innhente den empirien jeg trengte, valgte jeg en individuell kvalitativ semistrukturert intervju studie for å kunne gå i dybden og være mer utforskende i intervjusettingen. Gjennom denne tilnærmingen kunne jeg fange opp og tolke informantenes meningsinnhold «ansikt til ansikt» rundt tematikken tidlig innsats. Intervjuguiden er delt inn i fire temaer: begrepsforståelse, arbeid med tidlig innsats, implementering og ledelse av endringer. Disse fire temaene er gjennomgående i resultatdelen, drøftingsdelen og konklusjonen. Informantene jeg valgte er ledere av barnehager i en kommune. Kriteriene for utvalget var at jeg skulle kjenne lite til de fra før og barnehagene skulle variere i størrelse og beliggenhet. Et annet kriteria var at lederne skulle ha lang erfaring og gjennomsnittlig har lederne åtte års ledererfaring. De viktigste funnene i studiet mitt er at alle lederne viser god begrepsforståelse, men har potensiale for utvikling med tanke på innsikt og oversikt i styringsdokumentene. Det er stor grad av enighet blant lederne at tidlig innsats er viktig, men samtidig synes de fleste at det er utfordrende når det kommer til tverrfaglig samarbeid. Når det gjelder implementeringen, viser lederne god forståelse for begrepet, men opplever det er utfordrende å skape eierforhold til endringsarbeid og ha tilgang til tilstrekkelig fellestid til implementeringsprosessen. Lederne framhever viktigheten av at endringsarbeid må være systematisk og sette av nok tid. Tidlig innsats i barnehagen bør utgjøre et viktig forskningsområde, særlig når det gjelder implementering og ledelse, med både kvalitative og kvantitative metoder. Stikkord: tidlig innsats, tverrfaglig samarbeid, ledelse, kapasitetsbygging og implementering.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTidlig innsats i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel