dc.contributor.author | Røkenes, Fredrik Mørk | |
dc.contributor.author | Andreasen, Johan Kristian | |
dc.contributor.author | Aagaard, Toril | |
dc.contributor.author | Nagel, Ilka | |
dc.contributor.author | Amdam, Synnøve Hedemann | |
dc.contributor.author | Pedersen, Cathrine | |
dc.contributor.author | Vika, Karl Solbue | |
dc.date.accessioned | 2024-02-15T07:57:01Z | |
dc.date.available | 2024-02-15T07:57:01Z | |
dc.date.created | 2023-12-13T18:29:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Røkenes, F. M., Andreasen, J. K., Aagaard, T., Nagel, I., Amdam, S. H., Pedersen, C. & Vika, K. S. (2023). Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Nordic Journal of Digital Literacy, 18 (4), 234-245. | en_US |
dc.identifier.issn | 1891-943X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3117875 | |
dc.description.abstract | Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse distribuert til lærerutdannere ved 5 grunnskolelærerutdanninger i Norge er analysert. Den tematiske analysen viser at følgende forhold har hatt påvirkning på kompetanseutviklingen: lavere terskel og større verktøykasse, drivkraft for didaktisk refleksjon og digital interaksjon og relasjon. Resultatene fra studien viser at omleggingen fra fysisk til heldigital undervisning utfordret lærerutdanneres undervisningspraksis og profesjonsfaglige syn på undervisning og læring med digital teknologi. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse | en_US |
dc.title.alternative | Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 234-245 | en_US |
dc.source.volume | 18 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of Digital Literacy | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/njdl.18.4. | |
dc.identifier.cristin | 2213278 | |
cristin.qualitycode | 1 | |