Kjennetegn på spillere i Landslagsskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3116250Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke hva som kjennetegner unge fotballspillere somer selektert inn i Landslagsskolen. Totalt var det 753 spillere som deltok i undersøkelsen. Utvalget i studien var spillere selektert inn i Landslagsskolen fra fotballkretsene i Norge, og disse var født i 2001 (N = 357) og 2002 (N = 385). Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse på disse spillerne i 2015. Prosjektet tok for seg ulike faktorer som kunne gi informasjon om hva som kjennetegner disse spillerne. Det ble inkludert fysiske egenskaper, sosiologiske faktorer, psykologiske faktorer og andre faktorer som kan kjennetegne spillerne. I denne studien ble det gjennomført t-tester, deskriptive analyser og korrelasjonsanalyser.Resultatene viser til at spillere scoret høyt på flere av variablene som grit, selvregulering, mestringsorientert motivasjonsklima og kohesjon. Antall treningstimer og type trening spillerne har gjennomført blir diskutert som en viktig faktor. Det så ut til at spillere som var selektert i Landslagsskolen i hovedsak var født første halvdel av året. Resultatene fra studien blir diskutert opp mot tidligere teori og forskning. Det ser ut til at det er flere faktorer som er med på å kjennetegne spillerne, og denne studien kan gi en oversikt for trenere og andre om hva som skal til for å bli selektert i Landslagsskolen.Nøkkelord: Idrettslig aktivitet, grit, selvregulering, motivasjonsklima, kohesjon,Landslagsskolen, unge fotballspillere