Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMunim, Ziaul Haque
dc.contributor.authorBerg Franken, Guro
dc.contributor.authorRykkja, Anders
dc.date.accessioned2024-02-01T13:10:50Z
dc.date.available2024-02-01T13:10:50Z
dc.date.created2024-01-28T14:42:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMunim, Z. H., Berg Franken, G. & Rykkja, A. (2023). Norske folkefinansieringskampanjer – en analyse. Praktisk økonomi & finans, 39(4), 368-380.en_US
dc.identifier.issn1504-2871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115068
dc.descriptionAuthor's accepted manuscripten_US
dc.description.abstractStatistikk utarbeidet av Norsk Crowdfunding Forening viser at bruken av fol-kefinansiering blant jobbskapere og etablerere Norge har vært i kontinuerlig sterk vekst over år.1 Derfor er det behov for kunnskap knyttet til hvordan denne formen for folkefinansiering er tatt imot og virker i en norsk kontekst. Artikkelens bidrag er en analyse av prosjekter innen de kulturelle og kreative næringer som er forsøkt finansiert mellom 2010 og 2020 via den amerikan-ske folkefinansieringsplattformen Kickstarter. I analysen påvises en sammen-heng mellom kampanjeutfall og variablene finansieringsmål, geografisk lokasjon og prosjektkategori. Imidlertid kan man over tid observere en større nedgang i antall lanserte kampanjer og en mindre reduksjon i innsamlet beløp per år. Funnene indikerer en markedskonsentrasjon for denne folkefi-nansieringsformen, som peker i retning av en fortetning i form av færre, men mer ambisiøse, kampanjer økonomisk sett. Resultatene gir ideer til videre forskning, noe som det åpent tilgjengelige datasettet benyttet i analysen muliggjør.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNorske folkefinansieringskampanjer – en analyseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Universitetsforlaget ASen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.source.pagenumber368-380en_US
dc.source.volume39en_US
dc.source.journalPraktisk økonomi & finansen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/pof.39.4.6
dc.identifier.cristin2236180
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 301291en_US
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal