Norske folkefinansieringskampanjer – en analyse
Original version
Munim, Z. H., Berg Franken, G. & Rykkja, A. (2023). Norske folkefinansieringskampanjer – en analyse. Praktisk økonomi & finans, 39(4), 368-380. https://doi.org/10.18261/pof.39.4.6Abstract
Statistikk utarbeidet av Norsk Crowdfunding Forening viser at bruken av fol-kefinansiering blant jobbskapere og etablerere Norge har vært i kontinuerlig sterk vekst over år.1 Derfor er det behov for kunnskap knyttet til hvordan denne formen for folkefinansiering er tatt imot og virker i en norsk kontekst. Artikkelens bidrag er en analyse av prosjekter innen de kulturelle og kreative næringer som er forsøkt finansiert mellom 2010 og 2020 via den amerikan-ske folkefinansieringsplattformen Kickstarter. I analysen påvises en sammen-heng mellom kampanjeutfall og variablene finansieringsmål, geografisk lokasjon og prosjektkategori. Imidlertid kan man over tid observere en større nedgang i antall lanserte kampanjer og en mindre reduksjon i innsamlet beløp per år. Funnene indikerer en markedskonsentrasjon for denne folkefi-nansieringsformen, som peker i retning av en fortetning i form av færre, men mer ambisiøse, kampanjer økonomisk sett. Resultatene gir ideer til videre forskning, noe som det åpent tilgjengelige datasettet benyttet i analysen muliggjør.
Description
Author's accepted manuscript