Witnessing from a Distance: Images and Trauma in Anglophone Literature about the Bosnian War
Doctoral thesis
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Doctoral Dissertations [399]
- Publikasjoner fra CRIStin [4236]
Original version
Abazovic, D. (2024). Witnessing from a Distance: Images and Trauma in Anglophone Literature about the Bosnian War [Doctoral dissertation]. University of Agder.Abstract
Bosniakrigen sto i sentrum for den globale medieoppmerksomheten på 1990-tallet og avfødte en mengde litterære reaksjoner. Over 20 år etter krigen er disse forskjellige litterære verkene lite utforsket og sjelden sett i sammenheng med begivenhetene de sprang ut av. Denne avhandlingen tar for seg tre engelskspråklige verk i tre forskjellige sjangre: Sarah Kane’s skuespill Blasted (1995), Adrian Oktenbergs dikt “In the morning” (fra diktsamlingen The Bosnia Elegies 1997), og Joe Saccos dokumentariske tegneserieroman Safe Area Goražde (2000). Disse tre arbeidene formidler traumatiske erfaringer på høyst forskjellig vis, og avhandlingen diskuterer hvordan disse verkene bærer distansert vitnesbyrd i litterær form, gjennom et rammeverk av ekfraseforståelse og traumeteori, med kjernebegreper som ekphrasis, trauma, image, media, witnessing, and witnessing gap. Et hovedspørmsål har vært hvorvidt literære krigsframstillinger fungerer som avstandsskapte vitnesbyrd, og hvordan disse står i forhold til media i sin alminnelighet, samt forholdet mellom invaderende bilder og ekfrastiske bilder. Analysen viser at ekfrase står sentralt i produksjonen av litterære vitnesbyrd, og at disse ekfrasene opptrer forskjellig i ulike sjangre.