Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaen, Kristina Markussen
dc.contributor.advisorHansen, Nils Kristian
dc.contributor.authorReinholt, Hege Kristine
dc.date.accessioned2024-01-12T17:23:14Z
dc.date.available2024-01-12T17:23:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:147311215:50306387
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111376
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFornyelsen av læreplanene i 2020 førte med seg endringer i matematikkfaget. Programmering og algoritmisk tenkning ble en del av faget gjennom kjerneelementene og kompetansemål. Formålet med denne studie er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner programmeringsoppgaver i tre læreverk på 10. trinn. Det har blitt utført horisontal og vertikal læreverkanalyse av lærebøkene Maximum 10 fra Gyldendal, Matemagisk 10 fra Aschehoug og Matematikk 10 fra Cappelen Damm, samt tilhørende nettressurser. Programmeringsoppgavene i læreverkene kategoriseres ut fra rammeverk fra Benton et al. (2016) og Lee et al. (2011). De undersøkte aktiviteter i arbeid med programmering og utvikling av algoritmisk tekning. Datamaterialet i denne studien dannes av programmeringsoppgaver i lærebøkene og på forlagenes nettressurser. Mine forskningsspørsmål er 1. Hva kjennetegner aktiviteter i programmeringsoppgaver sett i lys av Explore, Explain, Envisage og Exchange fra rammeverket til Benton et al. (2016)? 2. På hvilke måter legger programmeringsoppgaver opp til å bruke, endre og lage program, algoritmer og flytskjemaer? Studien har en mixed-method forskningstilnærming med hovedvekt på læreverksanalyse av de valgte læreverkene. Læreverksanalysen bygger på Charalambous et al. (2010), som deler analyse av læreverkene i horisontal og vertikal analyse. Resultatene fra den horisontale analysen viser et større omfang av programmeringsoppgaver i Matemagisk 10 i forhold til Maximum 10 og Matematikk 10. Flertallet gjelder også for den tilhørende nettressursen Aschehoug univers. Den vertikale analysen viser et flertall av oppgaver i læreverkene kategoriseres som Exchange, Explain og Modify. Resultatene viser at aktiviteter i programmeringsoppgavene kjennetegnes med kjerneelementene Utforskning og problemløsning, Modellering og anvendelse, Representasjon og kommunikasjon og Resonnering og argumentasjon.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHva kjennetegner programmeringsoppgaver i læreverk i matematikk for 10. trinn? En analyse av lærebøker og nettressurser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel