Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreasen, Johan Kristian
dc.date.accessioned2023-10-31T11:46:08Z
dc.date.available2023-10-31T11:46:08Z
dc.date.created2023-10-26T14:41:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAndreasen, J. K. (2023). Partnerskap i lærerutdanningene En studie av praksislærere som lærerutdannere på universitetet [Doctoral dissertation]. University of Agder.  en_US
dc.identifier.isbn978-82-8427-155-2
dc.identifier.issn1504-9272
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099713
dc.description.abstractDen overordnede hensikten med avhandlingen var å undersøke hvordan lærerutdanningene kan styrkes i et partnerskap mellom lærerutdannere på universitetet og i skolen. En sentral aktør i lærerutdanningene er praksislærerne i skolen, som spiller en viktig rolle i den profesjonelle utviklingen til lærerstudentene. Til tross for sin betydningsfulle rolle, viser studier at praksislærerne i liten grad identifiserer seg selv som lærerutdannere. I avhandlingen undersøkes derfor faktorer som kan bidra til å utvikle praksislærernes profesjonelle identitet som lærerutdannere. Videre utforsker avhandlingen hvordan lærerutdanningene kan utvikles gjennom et utvidet partnerskap, der praksislærere engasjeres i delte stillinger på universitetet. Avhandlingen er kontekstualisert innenfor partnerskapsprosjektet ProDiG (Profesjonsfaglig digital kompetanse i Grunnskolelærerutdanningene), som ble finansiert av Kunnskapsdepartementet, og gjennomført ved Universitetet i Agder i perioden 2018 til 2021. Et sentralt utviklingstiltak i dette forsknings- og utviklingsprosjektet var å frikjøpe 13 praksislærere fra partnerskoler i GLU i delte stillinger på universitetet. Disse praksislærerne inngikk i et forpliktende samarbeid med faglærere på universitetet om emneutvikling, undervisningsplanlegging, samundervisningen og vurdering. Avhandlingen består av tre ulike forskningsartikler hvor data er samlet inn gjennom spørreskjema til praksislærere og lærerstudenter, samt intervjuer med praksislærere i delte stillinger på universitetet. Resultatene av avhandlingen gir oss ny kunnskap om prosesser som er sentrale for at praksislærere skal utvikle sin profesjonelle identitet som lærerutdannere (artikkel 1). Videre viser avhandlingen hvordan kvaliteten i lærerutdanningene kan utvikles gjennom et utvidet partnerskap hvor praksislærere engasjeres i delte stillinger på universitetet (artikkel 2 og 3). Ved å legge til rette for nye former for samarbeid mellom lærerutdannere fra universitetet og skoler, utfordrer avhandlingen tradisjonelle roller og ansvarsforhold som ofte kan resultere i et hierarkisk skille mellom akademiske og praksisrettede kunnskapsformer. Læring og profesjonell utvikling i lærerutdanningene skjer dermed i et partnerskap hvor aktører med ulik men likeverdig ekspertise inngår i et forpliktende samarbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.relation.ispartofDoctoral dissertations at University of Agder
dc.relation.ispartofseriesDoctoral dissertations at University of Agder; no. 438
dc.relation.haspartPaper I: Andreasen, J. K., Bjørndal, C. R., & Kovač, V. B. (2019). Being a teacher and teacher educator: The antecedents of teacher educator identity among mentor teachers. Teaching and Teacher Education, 85, 281-291. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.05.011. Accepted version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/2648704en_US
dc.relation.haspartPaper II: Andreasen, J. K. (2022). School-based mentor teachers as boundary-crossers in an initial teacher education partnership. Teaching and Teacher Education, 122, 103960. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103960. Published version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/3048512en_US
dc.relation.haspartPaper III: Andreasen, J. K., Tømte, C. E., Bergan, I., & Kovac, V. B. (2022). Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers. Nordic Journal of Digital Literacy, (1), 61-74. https://doi.org/10.18261/njdl.17.1.5. Published version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/3021230en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titlePartnerskap i lærerutdanningene En studie av praksislærere som lærerutdannere på universiteteten_US
dc.title.alternativePartnerskap i lærerutdanningene En studie av praksislærere som lærerutdannere på universiteteten_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Johan Kristian Andreasenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber218en_US
dc.source.issue438en_US
dc.identifier.cristin2188885


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal