Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØgård, Morten
dc.contributor.authorAndersen, Ruth Margaret
dc.date.accessioned2023-08-18T16:23:42Z
dc.date.available2023-08-18T16:23:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143368537:36825077
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084894
dc.description.abstractSAMMENDRAG Bakgrunn for oppgaven er tidsressursen for rådgivere i ungdomsskolene som har stått stille siden 1963. Samfunnet har forandret seg drastisk, og det har elevenes utfordringer også, men tiden man har til rådighet er uendret. Mange ungdomsskolerådgivere har minsteressurs fortsatt, og det er 25% av stillingen i skolen til rådgiverfunksjonen. Elevene er mer krevende med utagerende adferd enn på 60-tallet, og det øker med psykisk helse problematikk, vold og trusler i skolen. Rådgivere i dag må tåle mye, og være robuste, som det står i stillingsannonsene. Hensikten og problemstilling: Hensikten er å belyse «Hvordan opplever ungdomsskole-rådgivere sin arbeidshverdag?» Det er mange gråsoner som ikke er synlige og målet for oppgaven er å se på hva som gjør arbeidshverdagen utfordrende. Det er fem rådgivere ved ungdomstrinn i Arendal kommune som er intervjuet. Metoden som er brukt er kvalitativt forskningsintervju, og studien er skrevet med induktiv tilnærming. Resultatene i oppgaven viser at det er på tide med en endring når det gjelder rådgiver-funksjonen fordi den er utgått på dato i forhold til dagens samfunn. Det må en stor omstilling til på karriereveiledningsfeltet på ungdomstrinnet, om man skal følge med i samfunns-utviklingen anno 2023. Gjennom disse intervjuene er det flere funn. Det er blant annet møtevirksomhet som gjør at rådgiverne går langt ut over tiden de har til rådighet. Det er BTI møter (Bedre tverrfaglig innsats) som ikke fungerer. Kollegaer som ber om ferdig undervisningsopplegg i UTV-faget (Utdanning til valg) fordi de selv ikke har kompetanse til å undervise det. Rådgivere er kompetente til å undervise UTV, og det er enklere å veilede elever dersom undervisningen på forhånd er gitt av utdannede karriereveiledere. Noen av funnene i studien er blant annet å løse rammene og øke tidsressursen for rådgiverne. Respondentene trenger mer tid med elevene, og papirarbeid og møtevirksomhet kan med fordel delegeres til andre ansatte. Tett samarbeid med ledelsen vil være til alles fordel for at ledere og rådgivere skal være fornøyd med rammene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleRådgiverstillingen på ungdomstrinnet. Hvordan opplever ungdomsskolerådgivere sin arbeidshverdag?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel