Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaldersheim, Harald
dc.contributor.authorMoen, Njål Weberg
dc.date.accessioned2023-08-18T16:23:38Z
dc.date.available2023-08-18T16:23:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143368537:22528563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084891
dc.description.abstractUtgangpunktet for oppgaven min har vært en nysgjerrighet rundt spørsmålet om hvorfor ikke skoleledere har tid nok, eller får prioritert og gjennomført, pedagogiske lederoppgaver. Dette har jeg sett og opplevd gjennom 25 år i skolen, men blitt mer bevisst som skoleleder siste seks årene. Spesielt undersøkelsene til Rudi Kirkhaug for Skolelederforbundet og boka til Viviane Robinson («Elevsentrert skoleledelse»), har gitt meg motivasjon og interesse av å grave dypere på dette området. Min problemstilling er: «Hvilke faktorer påvirker skolelederens mulighet til å prioritere og gjennomføre pedagogisk lederarbeid?». Ut fra dette formulerte jeg to forskningsspørsmål jeg ønsket svar på i løpet av forskningen, nemlig: 1. Hvordan organiserer og leder skoleledelsen arbeidet med å realisere intensjonene i læreplanverket (LK20), sett i forhold til sine mål og planer? 2. Med utgangspunkt i at både ledelse og ansatte ønsker at det brukes mer tid på pedagogiske lederoppgaver (jfr undersøkelsene til Kirkhaug): Hvilke faktorer fremmer og hemmer skoleledelsen i å nå sine mål når det gjelder pedagogisk leder- eller utviklingsarbeid? Jeg ønsket å finne ut av hvordan skolelederne prioriterer og gjennomfører pedagogiske lederoppgaver, og da benyttet jeg Galbraiths «Stjernemodell» (Galbraith m/fl, 2002) som teoretisk rammeverk. Jeg ville se hvordan skolelederne organiserte og ledet arbeidet med innføringen av den nye læreplanen (LK20), for å nå de mål de har satt seg, innenfor de fem komponentene i modellen. Klarte de det eller ikke? Jeg har vært mest opptatt av å finne ut hva som hemmer faktorer i modellen, for å finne ut hva som gjør at de ikke får fremgangen som trengs for å nå mål. Min forskning har vært en kvalitativ undersøkelse av fire case, en komparativ casestudie. Informantene jeg har intervjuet, er fire rektorer fordelt på to skoler i to kommuner. I analysedelen har jeg presentert beskrivelser fra hver skole gjennom de fem komponentene i stjernemodellen. Jeg var først interessert i å finne ut hvordan de «løste» oppgavene innenfor hver komponent. Deretter ønsket jeg rektorenes vurdering av sitt pedagogiske leder- og utviklingsarbeid. I drøftingsdelen har jeg vært opptatt av hvor langt skolene kom i sitt utviklingsarbeid, og hva som har fremmet og hemmet skolelederne eller skolene på veien. Til slutt har jeg stilt spørsmålet om rektorene har klart å prioritere og gjennomføre pedagogisk lederarbeid. Funnene viste at de i ganske stor grad klarte dette, og selv om skolene ikke kom helt i mål, virket rektorene fornøyde, på tross av at det er mindre og større forklaringsfaktorer som hemmer rektorene i sitt pedagogiske lederarbeid. Med utgangspunkt i Galbraiths stjernemodell, har jeg funnet ut at noen komponenter hemmer rektorenes og skolenes mulighet til å nå mål, nemlig «hovedkomponenten» «Strategi», som handler om de planer og mål som skolen setter seg for utviklingsarbeidet. De andre faktorene må settes i sammenheng med og virke i forhold til strategien. Jeg har videre funnet ut at komponenten «Belønning» også hemmet utviklingsarbeidet. Til slutt har jeg sett at komponenten «Prosess» i en viss grad også har hemmet arbeidet mot målet. Derimot har funnene vist at komponentene «Kompetanse» og «Struktur» har vært fremmende. Det er viktig å understreke at alle de fem faktorene i modellen må harmonere for at det skal bli best effekt og læring i organisasjonen. Bak hver og en av disse komponentene har det vært flere forklaringsfaktorer som har virket inn på hvor godt rektorene har klart å organisere og lede. Det kommer tydelig frem at rektorene savner en overordnet strategi, fra kommunalt nivå, men en ser også at skolene selv burde hatt en overordnet og helhetlig strategi og plan. Det ble heller ikke prioritert godt nok å belønne for å nå mål. Til slutt ser vi at det å sikre et sterkt, jevnt og godt samarbeid, i et profesjonelt læringsfellesskap, er utfordrende. Funnene tilsier at det i hovedsak er mangel på tid og mange andre oppgaver som skal løses, som gir flere av disse utslagene. I kapittel 6 presenterer jeg hovedlinjene i hva jeg har funnet ut, og jeg skisserer også forslag til hva forskningen, skolene og overordnet nivå kan gjøre for å forske videre på, eller fremme muligheten til å jobbe med pedagogisk lederarbeid for skolelederne.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvilke faktorer påvirker skolelederens mulighet til å prioritere og gjennomføre pedagogisk lederarbeid?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel