Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeskestad, Terje
dc.contributor.authorAalerud, Kathrine
dc.date.accessioned2023-08-11T16:23:13Z
dc.date.available2023-08-11T16:23:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143367997:49634227
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083645
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvordan økonomifunksjonens rolle og kompetansekrav utvikler seg i takt med økende digitalisering. Målet med studien er å kartlegge hvordan både rollene og kompetansekravene har endret seg på grunn av digitalisering, og å gi innsikt i fremtidig utviklingen av denne trenden. For å besvare problemstillingen er det formulert tre forskningsspørsmål, og det er utført kvalitative dybdeintervjuer med informanter fra to grupper, nemlig økonomer og konsulenter. Studien tar utgangspunkt i teorier om økonomistyring og dens utvikling, med særlig fokus på hvordan digitalisering påvirker rollen og utviklingen av økonomifunksjonen. Disse teoriene har belyst transformasjonen fra den tradisjonelle rollen som regnskapsfører til mer moderne roller som pedagog, analytiker og forretningspartner. Dette teoretiske grunnlaget har bidratt til en dypere forståelse av økonomifunksjonens endring og dens nåværende rolle i strategiske beslutningsprosesser, og har også dannet grunnlaget for utforming av intervjuguiden. Ved å kombinere teoretisk innsikt med praktisk forskning, forsøker studien å belyse den dynamiske utviklingen av økonomifunksjonen i en digital tidsalder. Hovedfunnene indikerer at økende digitalisering har endret både rollene og kompetansekravene i økonomifunksjonen. Digitalisering har drevet en transformasjon i økonomifunksjonen der den tradisjonelle rollen har utviklet seg til en mer dynamisk og hybrid rolle, der både tradisjonelle og moderne kompetanser er viktige. Digitalisering vil ikke erstatte økonomene, men har potensialet til å frigjøre dem fra rutineoppgaver, slik at de kan engasjere seg i mer verdiskapende oppgaver. Rollen som analytiker og forretningspartner forventes å bli mer fremtredende, noe som antas å styrke økonomifunksjonens betydning i organisasjonen. For å lykkes i disse rollene kreves det nye kompetanser som høy forretnings- og prosessforståelse, digital kompetanse, og gode kommunikasjonsevner. Dette innebærer at økonomer må utvide sin kompetanse for å forbli relevante i fremtiden. Studien understreker også behovet for at organisasjoner tar en proaktiv tilnærming til kompetanseutvikling, inkludert investering i utdanning og opplæring, for å tilpasse seg de skiftende rollene og oppfylle de økende kompetansekravene i den digitale tidsalderen. Selv om teknologisk utvikling har transformert økonomifunksjonen, er denne transformasjonen ennå ikke fullført. Økt digitalisering vil fortsette å endre økonomifunksjonen, redefinere tradisjonelle roller, og øke behovet for nye kompetanser.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFremtidens økonomifunksjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel