Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlon, Anna
dc.contributor.advisorEdgar, Victoria
dc.contributor.authorThorbjørnsen, Jone Skåla
dc.contributor.authorSørensen, Peder Hauge
dc.date.accessioned2023-08-02T16:23:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143803543:91452401
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082388
dc.description.abstractDe fem største revisjonsfirmaene i Norge har som mål å ansette 5 000 nye revisorer i perioden 2022-2026, som tilsvarer omtrent halvparten av dagens arbeidsstokk. Dette i et marked som er preget av høy turnover. Med dette som bakgrunn, ønsker vi i denne studien å se nærmere på hvordan revisjonsfirmaer kan tiltrekke seg og beholde ansatte. Hensikten er å avdekke de ulike faktorene som påvirker masterstudenter og ansatte til å henholdsvis velge eller ikke velge, og forbli eller forlate revisjonsbransjen. I tillegg ønsker vi å undersøke hvilke forhold som påvirker selskapenes strategier for å ansette studenter. Masteroppgavens litteratur og teoretiske perspektiver gjennomgår temaer som lønn, arbeidsbelastning, karrieremuligheter, arbeidsmiljø, generasjoner og turnover. Videre har det blitt benyttet et eksplorativt forskningsdesign og en kvalitativ metode med 12 semistrukturerte intervjuer, for å få en mer omfattende forståelse av fokusområdet i studien. Dataen organiserte vi i tre deler gjennom å redusere, analysere og fortolke. Dette ble gjort for å legge til rette for en god oversikt i det videre arbeidet. Studiens funn tyder på at studenter velger revisoryrket på grunn av et godt arbeidsmarked, muligheter innad i selskapene og videre karrieremuligheter. Manglende innsikt om bransjen og dårlig startlønn er av de mest fremtredende faktorene som indikerer hvorfor yrket velges bort. Videre antydes det at mulighetene for overtidsarbeid, "de fem store” sin selskapsstruktur og kundekontakt, er elementer som påvirker de ansatte til å forbli. Kundekontakt, ettertraktet erfaring og repetitivt arbeid kan påvirke til at bransjen forlates. I tillegg til dette, er det gode arbeidsmarkedet for nyutdannede, og dårlige omdømme til revisjonsbransjen med på å prege rekrutteringsstrategien til bedriftene. Samtidig ser man at de mange mulighetene innad i selskapene kan være en positiv faktor og påvirke rekrutteringen positivt. Videre virker revisjonsselskapene å være veldig klar over mange av utfordringene de står ovenfor, som er et viktig steg på veien mot å nå ut til studenter. Studiens konklusjon indikerer at selskapene kan tiltrekke seg studenter ved å bedre revisjonsyrket sitt omdømme og kunnskapen om hva en revisor gjør. I tillegg vil det å legge til rette for mindre rutinearbeid mest sannsynlig bidra til at de ansatte trives bedre og potensielt ønsker å forlenge karrieren. Videre er det viktig å fortsette arbeidet med å tilpasse seg generasjon Z sine økte krav og forventninger for å være ettertraktede og aktuelle arbeidsgivere.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUtfordringer i arbeidsmarkedet i revisjonsbransjen: En kvalitativ studie av hvordan revisjonsfirmaer kan tiltrekke seg og beholde ansatte.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel