Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCameron, David Lansing
dc.contributor.advisorStadskleiv, Kristine
dc.contributor.authorFriede, Pamela
dc.date.accessioned2023-08-01T16:23:32Z
dc.date.available2023-08-01T16:23:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109999298:9686881
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082205
dc.description.abstractCerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få egnede spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole for sine utfordringer, trenger barn med CVI en grundig og tverrfaglig utredning. Identifisering av cerebrale synsvansker krever både kunnskap om hva tilstanden innebærer og om risikofaktorene, samt kjennskap til utredningsprosedyrer og kartleggingsverktøy. Den diagnostiske utredningen er forbeholdt spesialisthelsetjenesten, mens funksjonskartleggingen og utarbeiding av intervensjoner er tverretatlige fellesoppgaver for barnehabiliteringen (HABU), statlig pedagogisk tjeneste (Statped) og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan de nasjonale barnehabiliteringstjenestene vurderer sine egne kvaliteter i møte med barn med uidentifiserte cerebrale synsvansker i forhold til kompetanse rundt tilstanden, utredningspraksis og det tverretatlige samarbeidet med Statped. Til dette formålet er det blitt foretatt en tverrsnittstudie med spørreskjemaundersøkelse som inneholdt både kvantitative og kvalitative spørsmål. 89 % (17 av 19) av alle lederne i landets habiliteringsavdelinger for barn og unge har svart på undersøkelsen. Funnene viser at ingen av HABU tjenestene har en strukturert utredningspraksis av CVI. Samtlige tilkjennegir at egen kunnskap om tilstanden ikke er tilstrekkelig, og 82 % anslår at mange barn med CVI forblir uoppdaget. Det foreligger et sterkt ønske blant respondentene om å kunne henvise direkte til og samarbeide tettere med Statped rundt barn med CVI. Det foreligger et behov for kompetanseøkning om CVI i barnehabiliteringen i tillegg til innføring av systematisert utredningspraksis med standardiserte screening- og kartleggingsverktøy. Det tverretatlige samarbeidet med Statped ønskes forenklet. Det antas at disse tiltakene ville kunne føre til en raskere og mer pålitelig identifisering av barn og unge med CVI og dermed også en tidligere og mer målrettet igangsetting av spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel