Nå er jeg som alle andre elever
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081672Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Skolen er en viktig arena for å fremme helse blant barn. Skolen skal utvikle elevenes sosiale og faglige ferdigheter, og forberede elevene til voksenlivet. Elever som ikke mestrer ordinær undervisning, kan ha behov for tilpasset opplæring. En form for tilpasset opplæring er alternative opplæringsarenaer. Jegersberg Gård har et slikt tilbud kalt JegEr Ung. Hensikten til JegEr Ung er å tilbakeføre elevene til ordinær undervisning. Konsekvensene av at elever ikke får et undervisningstilbud de mestrer, kan være frafall, som igjen kan føre til dårlig helse.
JegEr Ung kan være et alternativt tiltak for elever som ikke mestrer ordinær undervisning. Studiens formål er å undersøke hvordan elevene erfarer å delta i JegEr Ung. Det vil bidra til ny innsikt om tiltaket. Kunnskapen kan være viktig for å videreutvikle tilbudet. I tillegg kan lignende tiltak som for eksempel Inn på tunet få inspirasjon til sine tiltak. Studiens problemstilling er «På hvilken måte bidrar JegEr ung til at elevene mestrer skolehverdagen?»
En kvalitativ intervjustudie som inneholdt ni dybdeintervjuer, ble gjennomført. Utvalget bestod av tre elever, tre foresatte, to lærere og en assistent. Datamaterialet ble analysert med Braun og Clarke (2006) tematiske analyse.
Før JegEr Ung ble elevenes skolehverdag beskrevet med utenforskap, stigmatisering og lite struktur. JegEr Ung bidro til at elevene mestret skolehverdagen og styrket opplevelse av sammenheng (OAS). Stayerevne, sosial mestring, samt gårdens og skolens samarbeid om ulike tilpasninger var sentrale faktorer for denne prosessen. Elevene utviklet flere motstandsressurser som kunnskap og sosial støtte.