Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstrem, Ketil
dc.contributor.advisorLund Fasting, Merete
dc.contributor.authorIversen, Elise
dc.date.accessioned2023-07-21T16:23:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148290731:21041602
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080713
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVed Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20) kom det nye læreplaner for videregående skole, der ett av fagene det er mulig å fordype seg i er friluftsliv 1. Læreplanen har fått en ny struktur, hvor blant annet bærekraftig utvikling utgjør en større del av innholdet. Samtidig uttrykker De forente nasjoner (FN, 2021) ønsket om en helhetlig undervisning i bærekraft der man fokuserer på både økonomiske, miljømessige og sosiale forhold. Selv om vi har fått ny læreplan, som anvendes, er det mangel på forskning rundt tema. Hensikten med denne studien er å få utvidet kunnskap om lærernes refleksjoner rundt egen undervisning etter innføringen av ny læreplan i friluftsliv 1. I studien har jeg intervjuet i form av semi-strukturerte intervjuer 4 lærere som underviser på videregående skole i friluftsliv 1. Tilnærmingen er hermeneutisk, og analysen er gjennomført via Braun og Clark (2006) sin tematiske analyse. Funn viser at lærerne er positive til den nye læreplanen, hvor det heller er rammefaktorer som begrenser noen av dem. De evner å reflektere rundt bærekraft, hvor samtlige har et bevisst forhold til det. Videre bruker alle skolens nærmiljø til varierte aktiviteter, samtidig som 3 av 4 av lærerne ønsker å reise på turer utenfor skolens nærmiljø. Lærerne er opptatt av å gi elevene opplevelser i naturen, hvor prøving og feiling er en stor del av undervisningen, så lenge det ikke går på bekostning av sikkerhet. Ytterligere viser funn at lærerne har mulighet til å jobbe fra et helhetlig perspektiv på læring, der man inkluderer andre deler enn det akademiske. Nøkkelord: Friluftsliv 1, ny læreplan, bærekraft, erfaringslæring, lærere.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«Det er ikke i læreplanen mine begrensninger er, det er i skolehverdagen»: En kvalitativ undersøkelse om hvordan undervisningen i friluftsliv 1 gjennomføres på 4 videregående skoler etter innføringen av ny læreplan i 2020
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel