Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHorverak, May Olaug
dc.contributor.authorYadgar, Eden Engesland
dc.date.accessioned2023-07-19T16:23:43Z
dc.date.available2023-07-19T16:23:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148293677:98089359
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080234
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i spesialpedagogikk er en kvalitativ studie som undersøker hvordan spesialpedagoger på skoler arbeider for å inkludere elever med autismespekterforstyrrelse (ASF) på best mulig måte i skolehverdagen. På bakgrunn av relevant teori og informasjon i form av tidligere forskning, lovverk, stortingsmeldinger og arbeidsstrategier innen feltet, ble det utarbeidet en problemstilling. Problemstillingen for denne studien er som følger: Hvordan jobber spesialpedagoger i skolen for å best mulig inkludere elever med ASF i skolehverdagen? Studien hadde tre informanter fra ulike skoler, to fra ordinære barneskoler og den siste fra en barneskole med styrket spesialpedagogisk tilrettelegging. Datamaterialet ble samlet inn i form av semistrukturerte intervjuer som i etterkant ble analysert i form av en tematisk analyse med fenomenologisk tilnærming og hermeneutisk fortolkning, hvor koder og kategorier ble avdekket. Det ble i analysen funnet mye relevant informasjon som samsvarer med tidligere forskning på feltet inkludering av elever med ASF. Hovedfunnene i de overordnede kategoriene fra denne studien var: generelt variert anvendelse av hjelpemidler, mye god relasjonsbygging med elever, noe manglende samarbeid med eksterne samarbeidspartnere, varierende grad av foreldresamarbeid og at der er krevende utfordringer i inkluderingsarbeidet med elever med ASF. Det blir mot slutten av oppgaven gjort rede for svakheter ved studien, men også hva den kan bidra med innen dette feltet og i videre forskning, og det er i løpet av arbeidet med denne oppgaven blitt tydelig at dette er et felt hvor det er behov for mer kunnskap.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInkludering av elever med Autismespekterforstyrrelse i skolen. En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagoger i skolen jobber for å best mulig inkludere elever med ASF i skolehverdagen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel