dc.description.abstract | For å nå målene i tråd med Parisavtalen er dekarbonisering gjennom å ta i bruk ny teknologi i
bygg- og anleggsbransjen en avgjørende faktor. Regjeringen publiserte den 3. juni 2020 en
hydrogenstrategi som et bidrag til arbeidet med å utvikle lavutslippsteknologi, hvor bygg- og
anleggsbransjen var ekskludert. I denne oppgaven vil vi dermed kartlegge hvordan grønt
hydrogen, som en energibærer gjennom brenselcelleteknologi, kan benyttes til å fase ut bruken
av fossilt brensel, og dermed redusere klimafotavtrykket til bygg- og anleggsbransjen i tråd
med Parisavtalen og FN`s bærekraftsmål.
Målet med masteroppgaven er å utarbeide en investeringsanalyse for å danne et
beslutningsgrunnlag for hvilket år det vil være lønnsomt å investere i en hydrogendrevet
gravemaskin, sammenlignet med dieseldrevet gravemaskin. Beslutningsgrunnlaget
understøttes av tre ulike prisscenarioer for drivstoffutgifter basert på Monte Carlo-simuleringer.
Oppgavens problemstilling for seg en kartlegging av de økonomiske konsekvensene med å
erstatte fossilt drivstoff med grønt hydrogen for en gravemaskin.
Med utgangspunkt i hovedprisscenarioet fra Monte Carlo-simuleringene viser beregningene at
det ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt å gå til anskaffelse av Volvo EC300EL med
hydrogendrevet drivlinje i tidsperioden mellom 2023 og 2030. Forholdstallet mellom de to ulike
investeringsobjektene er imidlertid redusert til 1,03 i 2030. Gjennom et lavprisscenario på
diesel og høyprisscenario for hydrogen, viser beregningene at forholdstallet øker fra 1,65 til
1,71 ved investeringstidspunkt i 2023 og 1,09 i 2030. Utviklingstrenden belyst gjennom et
høyprisscenario på diesel og lavprisscenario på hydrogen, viser imidlertid at forholdstallet er
redusert til 1,59 ved investeringstidspunkt i 2023. Tilhørende viser forholdstallet for tilhørende
prisscenario at det vil være marginalt lønnsomt å investere i hydrogendrevet gravemaskin i
2030.
Resultatene belyst gjennom de ulike prisscenarioene viser likevel at det er mulig å trekke
paralleller til hvilken påvirkning statsforvaltningen i Norge har på når det vil være
bedriftsøkonomisk lønnsomt å erstatte fossilt drivstoff med nullutslippsteknologi. Dette er
spesielt relevant når Norge gradvis skal dekarboniseres for å nå de ambisiøse målene i tråd med
Parisavtalen. | |