Kjønn og kjønnsnormer i den flerkulturelle ungdomslitteraturen. En komparativ analyse av Pakkis (1986) og Izzat. For ærens skyld (1996).
Abstract
Sammendrag Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i Khalid Hussains og Nasim Karims forfatterskap, med romanene, Pakkis (1986) og Izzat. For ærens skyld (1996). Jeg tar i bruk nærlesing gjennom en komparativ analyse. Hensikten med prosjektet mitt er å undersøke hvordan sammenhengen mellom kjønn, kjønnsnormer og etnisitet framstilles i verkene, samt se på hva dette betyr for hovedkarakterenes identitetsdannelse. Hovedkarakterene i verkene har en tilnærmet lik sosial og etnisk bakgrunn, men har ulikt kjønn. Videre vil jeg undersøke maktstrukturer og kjønnsperspektiv i verkene knyttet til kulturelle aspekter, samt hvordan mannlige og kvinnelige kjønnsnormer kommer til syne gjennom karakterene i verkene. Oppgaven benytter seg av teori som primært tilhører kjønnsforskningen og postkoloniale studier. Videre ser jeg på teori knyttet til ungdomslitteratur. Arbeidet mitt plasserer seg som et nytt bidrag til kjønnsforskningen, da kjønnsperspektivet i disse to romanene, sett fra både et mannlig og kvinnelig perspektiv ikke er blitt forsket på tidligere. Funnene jeg gjør i analysen peker på hvordan hovedkarakterenes frigjøringsprosjekt er knyttet til konflikter og prøvelser, der de tar et oppgjør mot normer, verdier og tradisjoner. Videre finner jeg tydelige forskjeller på hvordan det ender for hovedkarakterene og deres frigjøringsprosjekter. Forskjellene er sterkt knyttet til kjønn og kjønnsnormer, som i stor grad henger sammen med karakterenes etnisitet.
Summary This master thesis is based on the writings of Khalid Hussain and Nasim Karim, with the novels Pakkis (1986) and Izzat. For ærens skyld (1996). Through close reading and comparative analysis. My project seeks to explore the representation of the connection between gender, gender norms and ethnicity in these novels and its role in shaping the identity of the main characters. Although the main characters share a similar social and ethnic background, their gender difference - one being a boy and the other a girl - makes for a compelling comparison. In addition, this project aims to examine the power structures and gender perspectives in the novels concerning cultural aspects and how male and female gender norms are portrayed through the characters. Drawing from gender research and post-colonial studies, this thesis contributes a new perspective on the subject, as the gender perspective in these two novels, from both male and female viewpoints has not been previously researched. The findings of this analysis reveal that the main characters' liberation projects are fraught with conflicts and challenges that require them to challenge social norms, values, and traditions. The conclusion highlights distinct differences in the outcomes of the main characters' liberation projects, which are strongly linked to gender, gender norms, and ethnicity.