Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Kjersti Karolin
dc.contributor.advisorSveaas, Silje Halvorsen
dc.contributor.authorRognlien, Marte Ørbæk
dc.date.accessioned2023-07-08T16:23:30Z
dc.date.available2023-07-08T16:23:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143766714:35922550
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077274
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Det har vært en jevn økning i psykiske helseutfordringer blant norske studenter. Tidligere forskning i den generelle befolkningen har vist at tilrettelagt trening kan bidra til reduserte symptomer på depresjon og angst, samt være et nyttig tiltak i psykisk helsearbeid. Formål: Hensikten med denne litteraturstudien var å gi en systematisk oversikt over eksisterende litteratur som har undersøkt effekten av tilrettelagt trening på psykisk helse hos studenter med psykiske helseutfordringer. I tillegg er det ønskelig å undersøke om studienes treningsintervensjon fører til endringer i psykisk helse hos studentene. Metode: Studien er en systematisk litteraturstudie. Et systematisk søk ble gjennomført i databasene Medline, Embase og APA PsycInfo via søkegrensesnittet Ovid i november 2022. De inkluderte studiene hadde undersøkt effekten av trening på psykisk helse hos studenter med psykiske helseutfordringer. Data fra studier med kontrollgruppe ble sammenstilt i meta- analyser, hvor standardiserte gjennomsnittsforskjeller (ES) ble beregnet. Metodisk kvalitet er vurdert med PEDro-skalaen. Resultat: Totalt 16 studier med til sammen 688 deltakere er inkludert. Meta-analysen av seks RCTer og tre kvasi-eksperimentelle studier viste en liten statistisk signifikant effekt av trening på depresjon (ES=-0.35 [95%CI -0.67, -0.02]), og meta-analysen av tre RCTer viste ingen effekt av trening på angst (p=0.29) og meta-analysen av en RCT og en kvasi-eksperimentell studie viste ingen effekt på psykiske plager (p=0.48). Samlet viste de fire pre/post studiene til positive endringer i angst og depresjon. Konklusjon: Resultatene viste at trening har en positiv innvirkning på psykiske helseutfordringer som depresjon, angst og generelle psykiske plager hos studenter med psykisk helseutfordringer. Det er høy grad av evidens for at trening har en positiv effekt på depresjon hos denne gruppen, mens resultatene på angst er mer usikre. Nøkkelord: studenter, psykisk helse, fysisk aktivitet, psykisk helsearbeid
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEffekten av tilrettelagt trening på psykisk helse hos studenter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel