“Det blir jo litt sånn kampen om tilværelsen da, rett og slett... ” Toppidrettselevers erfaringer ved håndteringen av en dobbel karrierevei.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075728Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Introduksjon: Som kommenende lektorer var bakgrunn for dette masterprosjektet vår interesse vedrørende kompleksiteten i det å håndtere en dobbel karrierevei for unge utøvere. Tidligere forskning belyser utfordringene rundt en dobbel karrierevei, og trekker frem viktigheten av miljøet rundt individene.
Problemstilling: Formålet med masteroppgaven var å belyse problemstillingen: “Hvordan erfarer elever på toppidrett med realfag å håndtere en dobbel karrierevei med satsing idrettslig og akademisk?”. Problemstillingen blir diskutert i lys av vårt teoretiske rammeverk og konseptuelle modell; Bronfenbrenners bioøkologiske utviklingsmodell og Athletic talent development environment-modellen.
Metode: Kvalitativ metode gjennom semistrukturerte, individuelle dybdeintervjuer av åtte deltakere på toppidrett med realfag, som ble fulgt over en tre-måneders periode. Deltakernes subjektive opplevelser og erfaringer om deres håndtering av den doble karriereveien ble vektlagt og fremlagt gjennom tematisk analyse.
Resultat: Når det gjelder deltakernes håndtering av deres doble karrierevei viser det seg at det er store variasjoner i deres opplevelser. Det fremkommer at det er flere faktorer som er av stor betydning i møtet med dette fenomenet, blant annet nevnes valg av idrett, akademiske og idrettslige forutsetninger, støttemiljø og satsingens totalbelastning.
Konklusjon: I lys av studiens resultater og teoretisk rammeverk, ser vi viktigheten ved miljøet deltakerne er en del av for håndteringen av en dobbel karrierevei. Det empiriske materialet tyder på at det kreves i økende grad en samkjøring mellom utdanningsinstitusjonen og idrettsforbundet for å realisere en optimal tilpasset hverdag for håndteringen av den doble karriereveien, samt å tilrettelegge ytterligere for elevenes utvikling på skole- og idrettsarenaen.
Nøkkelord: bioøkologisk utviklingsteori, dobbel satsing, toppidrettslinje, ungdom, realfag