Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWirth, Christa
dc.contributor.authorLier, Fredrik Bergstad
dc.date.accessioned2023-07-01T16:23:27Z
dc.date.available2023-07-01T16:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143763915:3186872
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075124
dc.description.abstractVikingen er fortsatt en populær skikkelse innen flere forskjellige underholdningsområder som TV-serier, filmer, musikk og videospill. Fra 1980-tallet har digitale spill som skildrer vikinger hatt en vekst på grunn av en fornyet interesse for vikingtiden. Disse skildringene var ofte fokusert rundt kamp og kunne inkludere stereotype skildringer som vikinger som et kulturelt ensartet gruppe voldelige, krigerske barbarer. Denne oppgaven har som mål å vise hvordan vikinger er fremstilt i tre nylig publiserte videospill Assassin's Creed Valhalla, Valheim og Crusader Kings 3 og hvordan digitale spill kan relatere seg til sannhetsbegrepet i historiefaget. Etter å ha gitt en kontekst av hvordan vikingene har blitt skildret fra vikingtiden til i dag, begynner jeg min analyse av spillene ved å bruke det analytiske rammeverket til Adam Chapman. Analysen er delt inn i kategoriene simuleringstype, epistemologisk tilnærming, narrativ, tidsstruktur og romstruktur. Videre analyseres innholdet i spillene ut fra begrepene historical accuracy og historical authenticity. Resultatet av analysen viser at selv om spillene brukt som eksempler viser visse likheter med tidligere spill som skildrer vikinger, er det også noen forskjeller. Et av de viktigste funnene er knyttet til fremstillingen av kvinner og til vikingenes utseende. Disse funnene stemmer overens med tidligere forskning utført av Marie-Luise Meier der spillene hun analyserte åpnet ideen om sterkere kvinnelige karakterer som avviste tropen av kvinnelige karakterer som støttende karakterer. I det siste kapittelet av denne oppgaven tolker jeg funnene ut ifra historiebruksteori der jeg viser hvordan de kan forstås gjennom retusjert historiebruk, moralsk historiebruk og ideologisk historiebruk. I tillegg diskuterte jeg hvordan debatten innad historical games studies knyttet til begrepene historical accuracy og historical authenticity er nært tilknyttet debatten omkring sannhetsbegrepet i historiefaget.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Vikinger i digitale verdener" En analyse om hvordan vikinger fremstilles i aktuelle digitale spill
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel