Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHellström, Magnus Mikael
dc.contributor.authorFin, Fredrik
dc.contributor.authorÅs, Peter Elias
dc.date.accessioned2023-06-29T16:24:14Z
dc.date.available2023-06-29T16:24:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143797250:37185922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074507
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractArendal kommune er inne i en prosess der de implementerer nettbaserte skytjenester, som SharePoint og teams, i organisasjonen. Nasjonale krav om digitalisering og anvendelse av nettbaserte skytjenester for informasjonsstruktur og virksomhetsprosesser i kommunal sektor er en av driverne for omstillingsprosessen. Kommunens KomGeo-enhet har opprettet en dedikert «pilotavdeling» som fungerer som organisasjonens spydspiss for implementering og utprøving av nettbasert skytjenester. I studiet ble det undersøkt hvordan Arendal kommune kan utnytte skytjenester til å forbedre kvaliteten i organisasjonen. Studiet har avdekket utfordringer som har oppstått under implementeringsprosessen som kan ha bidratt til å begrense utnyttelsen og gevinstrealiseringen fra tjenestene, samt en krevende Korona periode som gav lite rom for å gjennomføre den gjeldene strategiplanen knyttet til implementeringen av nettbaserte skytjenester. Manglende informasjon til brukerne, delvis uklar og utydelig strategi for innføring og ikke tilstrekkelig standardiserte digitale produkter, som ikke lar seg integrere på en optimal måte, trekkes frem som kritikkverdige faktorer. For å kunne høste bedre utbyttet av nettbaserte skytjenester, konkluderes det med at i Arendal kommune bør i høyere grad inkludering brukerne, oppretting av insentivsystemer basert på godt definerte KPIer, benytte teambasert resultatmåling og et tydelig og målrettet fokus på verdiskaping, som kan hjelpe Arendal kommune med å lykkes med den digitale omstillingen. Studiet anbefaler at kommunen utnytter flere typer styringsverktøy, som for eksempel. KPI, balansert målstyring og Benchmarking. En slik omstilling/endring i en organisasjon krever videre et høyt fokus på endringsledelse, planlegging og gjennomføring, for å kunne gevinstrealisere kvalitet, fra bruken av nettbaserte skytjenester. I tillegg bør det tilrettelegges for kompetansesikring og videre løft, gjennom å etablere rutinemessig opplæring og oppfølgingsmøter eller workshops, knyttet til de ulike tjenestene, slik at brukerne kan få utnyttet systemløsningen optimalt i sitt daglige arbeid. Nøkkelord: Digitalisering, skytjenester, kvalitet, gevinstrealisering, kommunal sektor
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKvalitet som gevinst ved bruk av nettbaserte skytjenester i kommunal virksomhet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel