Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRogovchenko, Yuriy
dc.contributor.authorBentsen, Martin
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:21Z
dc.date.available2023-06-29T16:23:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:147311215:44878986
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074455
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er matematisk modellering. Modellering er en del av kjerneelementet «Modellering og anvendelser» som kom inn i den nye lærerplanen. Dette er første året R2-elevene blir undervist etter denne læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020). Jeg valgte derfor å se på modelleringskompetanse til et utvalg R2-elever, med utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Hva kjennetegner et utvalg R2-elevers tilnærming til modelleringsoppgaver? For å svare på forskningsspørsmålet har jeg observert ei gruppe på tre R2-elever som gjennomførte et undervisningseksperiment. De skulle finne et uttrykk for den deriverte til vannstanden når det er et hull i bunnen av litermålet. Studien har et sosiokulturelt læringsperspektiv. Analysen baserer seg hovedsakelig på syvstegsmodellen til Blum & Leiß (2007, s. 225-226). Funnene er som forventa at elevene følger ikke syvstegsmodellen heilt slavisk, men også at elevene hadde problemer med å uttrykke seg matematisk korrekt.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleR2-elevers modelleringskompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel