Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHerlofsen, Camilla
dc.contributor.authorHervold, Gunn Beate Hoven
dc.contributor.authorSkjævesland, Inger
dc.date.accessioned2023-06-28T16:23:37Z
dc.date.available2023-06-28T16:23:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148293677:98053054
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074090
dc.description.abstractRetten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på enhetsskoleprinsippet, og tanken om en likeverdig grunnskoleopplæring for alle (Innst. S. nr. 15 (1995-1996)). Til tross for at retten til spesialundervisning er lovfestet, viser offentlige utredninger og oppslag i media at disse rettighetene ikke alltid oppfylles (Barneombudet, 2017; Nordahl et al., 2018; NOU 2019: 23). Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hvordan Statsforvalteren, gjennom tilsyn, bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan kan Statsforvalterens tilsyn bidra til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning? For å vurdere og besvare problemstillingen, har vi gjennomført et fokusgruppeintervju med tre representanter fra Statsforvalteren. Som supplement til dette, har vi analysert tilsynsrapporter knyttet til felles nasjonale tilsyn med spesialundervisning i perioden 2018-2021. Funn indikerer at det kan være utfordrende med flere ulike aktører i den spesialpedagogiske saksgangen, spesielt gjelder dette overgangene mellom de ulike fasene, der hver enkelt i tillegg til å ta ansvar for sitt eget fagområde, må ha fokus på samarbeid, for at alle rettighetene skal kunne innfris. Videre viser funn at det er viktig å ha kunnskap om lovverket for å overholde de pliktene skoleeier, skoleleder og andre ansatte i skolen har i oppfølging av elever med rett til spesialundervisning. Brudd på regelverket skyldes ofte manglende lovforståelse. System og rutiner i skolen synes også å være viktig for at elevene får de rettighetene de har krav på. Dette forutsetter imidlertid at rutiner er godt innarbeidet i skolen og gjennomføres i praksis. Studien indikerer at Statsforvalteren, ved å informere om lovverket og korrigere praksis rundt system og rutiner, bidrar til å sikre elevenes rettigheter. Dersom aktørene på bakgrunn av økt lovforståelse også forstår hvorfor dokumentasjon gjennom system og rutiner er viktig, er det mer sannsynlig at skolene får varige innarbeidede rutiner, som igjen bidrar til å sikre elevenes rettigheter.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel