Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJortveit, Maryann
dc.contributor.authorBylund, Cecilie
dc.date.accessioned2023-06-28T16:23:35Z
dc.date.available2023-06-28T16:23:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148293677:97868844
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074088
dc.description.abstractTemaet i denne studien har vært PP- tjenestens systemarbeid og deres samarbeid med barnehagene. Fokuset har vært rettet mot barnehagelærernes perspektiv på disse fenomenene. Det har blitt undersøkt hvordan barnehagelærere forstår PP- tjenestens systemmandat, samt hvilke forventninger barnehagelærere har til samarbeidet med PP- tjenesten. Det ble gjennomført fire kvalitative forskningsintervjuer med informanter som alle hadde grunnutdannelse som barnehagelærer. Informantene representerte tre ulike barnehager i en kommune i Norge. Det ble gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet. Den teoretiske innrammingen har tatt utgangspunkt i utdanningspolitiske dokumenter for å kartlegge utviklingen av PP- tjenestens mandat, fra å se det individrettete og systemrettede arbeidet som adskilt, til å se oppgavene i sammenheng. Systemteori og Bronfenbrenners bioøkologiske utviklingsmodell har blitt brukt som utgangspunkt for å se PP- tjenestens to oppgaver i sammenheng. Inkludering har blitt gjort rede for som et mål for det systemrettede arbeidet og ses i sammenheng med barnets rettigheter til tilpasset opplæring og spesialpedagogisk hjelp. Muligheter og utfordringer knyttet til et tverrfaglig samarbeid mellom barnehagelærere og PP- tjenesten blir gjort rede for. Resultatene fra studien viste at barnehagelærerne hadde en systemrettet forståelse av PP- tjenestens mandat i barnehageloven, og at de generelt hadde en sterk forståelse av systemarbeid. Barnehagelærerne mente at PP- tjenesten fremsto for dem som tilgjengelig og at avstanden mellom dem var liten, derfor hadde de klare tanker om hva PP- tjenesten kunne bidra med i barnehagens arbeid med inkludering av alle barn. Barnehagelærerne satt stor pris på PP- tjenestens spesialpedagogiske kompetanse, og det tette samarbeidet gjorde kompetansen tilgjengelig. De politiske føringene har uttrykt ønske om en PP- tjeneste som er tett på barna og barnehagen. Dette hadde også barnehagelærerne forventninger om. Den gode forståelsen av hverandres ansvarsområder og roller førte til et godt samarbeid, og det tette samarbeidet bidro til et godt arbeid med inkludering i barnehagen. Barnehagelærerne i studien uttrykte et ønske om høyere bemanningstetthet i barnehagen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Vi ønsker oss flere vedtak enn det vi får!" - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer og ønsker barnehagelærere har til PP- tjenestens systemrettede arbeid i barnehagene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel