Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeland, Nils Rune
dc.contributor.authorFlaten, Tom
dc.contributor.authorSørhaug, Jon Olav
dc.date.accessioned2023-06-22T11:54:53Z
dc.date.available2023-06-22T11:54:53Z
dc.date.created2023-06-21T13:06:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBirkeland, N. R., Flaten, T. & Sørhaug, J. O. (2023). Fra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres oppfatninger av grammatikk i norskfaget i videregående opplæring. Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk, 1(1), Artikkel 6.en_US
dc.identifier.issn2704-0968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072673
dc.description.abstractI denne artikkelen spør vi åssen seks norsklærere ser på si egen grammatikkundervisning i lys av kjerneelementet språket som system og mulighet i LK20. Vi undersøker åssen lærerne legitimerer grammatikkundervisning og hva slags syn de har på grammatikk i skolen. Lærernes syn på grammatikk er særlig aktuelt å kartlegge på dette tidspunktet ettersom LK20 er under innføring i skolen. Datamaterialet består av seks semistrukturerte kvalitative forskningsintervjuer. Vi unngikk bevisst å bruke begrepet «grammatikk» i forberedelsene til intervjua, for ikke å legge føringer på lærernes oppfatninger av innholdet i kjerneelementet. I sjølve kodinga ble empirien mer eksplisitt knytta til grammatikk. I anna forsking blir det pekt på at grammatikkundervisning i skolen ofte dreier seg om innlæring av normer, særlig knytta til skriving. Dette skiller skolegrammatikken fra grammatikken som deskriptivt vitenskapsfag på høgskoler og universitet. Sjøl om vi finner en stor spennvidde i lærernes syn på grammatikk i norskfaget i vårt materiale, er lærernes praksis likevel tett knytta til redskapsperspektivet, og de fleste gir uttrykk for et syn på grammatikk som (skrive)regler satt i system. Mange av lærerne vektlegger også mulighetene som ligger i det komparative perspektivet knytta til språklig mangfold. Samtidig forteller lærerne også om kreative og leikende sider ved grammatikkarbeidet, relatert til språket som mulighet. Dette er et funn som indikerer et anna perspektiv på grammatikkundervisning enn tidligere observert og er noe som kan undersøkes i videre studier.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Østfolden_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres oppfatninger av grammatikk i norskfaget i videregående opplæringen_US
dc.title.alternativeFra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres oppfatninger av grammatikk i norskfaget i videregående opplæringen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 ELLA - utdanning, litteratur, språken_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.source.volume1en_US
dc.source.journalEducation, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.58215/ella.3
dc.identifier.cristin2156588
dc.source.articlenumber6en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal