• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Management
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan legger skoleeier til rette for ledelse av digitaliseringsprosesser i skolen?

Sivertsen, Thomas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:127910669:36444238.pdf (935.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3056808
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Management [425]
Abstract
Min egen interesse for digitalisering i skolen stammer fra over et tiår i læreryrket, og med et

langvarig personlig engasjement for alt digitalt, har jeg ofte stilt spørsmål rundt prosessene

som styrer hvordan digitale verktøy integreres i skolen. Utviklingen og kravet til kompetanse

hos både lærere og skoleledere har økt kraftig de siste 20 årene, ikke minst gjennom de siste

års Covid-19-pandemi, og perioder med hjemmeskole og heldigital undervisning.

En god skoleleder skal kunne håndtere samfunnets kontinuerlige press for utvikling, sørge for

høy kvalitet i opplæringen, og på samme tid ivareta både ansatte og elever på veien inn i

fremtiden. Utdanningsdirektoratet påpeker at evnen til å lede utviklings- og endringsprosesser

er helt avgjørende i en slik rolle. (Utdanningsdirektoratet, 2020). Digitaliseringen av norske

klasserom, og ledelsen av en slik omfattende endring, vil nok for rektorer landet rundt, være

en utfordring der de opplever behov for støtte og veiledning. Det er derfor interessant å se

nærmere på samspillet mellom kommunenes administrasjon og skolenes ledere, for å

identifisere strukturelle eller kulturelle faktorer som kan bistå andre organisasjoner på vei

gjennom endringsprosesser.

Denne masteroppgaven har som formål å undersøke og belyse samspillet mellom skoleeier og

skoleleder i arbeidet med tilrettelegging for ledelse av digitaliseringsprosesser i skolen,

gjennom å studere implementeringen av 1:1-dekning for digitale enheter i grunnskolen.

Oppgaven tar utgangspunkt i to kommuner i Sør-Norge som caser på dette.

For å besvare oppgavens problemstilling: «Hvordan legger skoleeier til rette for ledelse av

digitaliseringsprosesser i skolen?» benyttes et rammeverk knyttet til utfordringer ved

implementering av digitale enheter i skolen. Dette, sammen med perspektiver på ledelse

illustrerer hvordan styring og tilrettelegging fra kommuneadministrasjonen påvirker ledelsen

på skoleledernivå.

Datainnsamlingen til prosjektet har bestått av intervjuer med skoleledere fra de to

kommunene, samt representanter fra kommunenes administrasjon. Intervjuene ble

gjennomført våren 2022, og har siden blitt sortert og systematisert ved bruk av tematisk

analyse.

Studien oppsummeres ved at hovedfunnene fra de to casene beskrives, sett fra et strukturelt,

HR-rettet, politisk, og symbolsk perspektiv. Disse tolkningene belyser oppgavens

problemstilling, og avslutningsvis peker jeg på sider ved oppgavens tematikk som kan danne

grunnlaget for videre forskning.

Kort oppsummert indikerer funnene i denne studien at autonomi hos skolelederne legger til

rette for stor variasjon i måten digitale enheter implementeres i skolen på. I tillegg viser

studien at forankring og eierskap til initiativet hos involverte aktører, kan påvirke graden av

samordning og kontroll hos prosjektets eiere.

Funnene i denne studien vil være relevante for kommuner som enda ikke har implementert

1:1-dekning i grunnopplæringen, og kan benyttes som informasjonsgrunnlag for hvordan

digitaliseringsprosesser kan operasjonaliseres i organisasjoner, med hensyn på strukturell

utforming og ledelse.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit