Hvordan leder barnehageledere i Agder?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056801Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barnehagefeltet har vært under stor utvikling og endring de senere årene. Stor utbygging, full barnehagedekning, økt krav til kompetanse og til det pedagogiske innholdet. Dette har satt barnehagefeltet på den politiske agendaen. Samtidig står barnehagene i en ny konkurransesituasjon til hverandre noe som fordrer til synliggjøring og markedsføring for å tiltrekke egen organisasjon nye kunder. Disse endringene har gjort at det stilles nye og høyere krav til barnehageledere. (Gotvassli, 2019) og (Børhaug, 2011).Denne utviklingen har vekket vår interesse for å studere hvordan barnehageledere i Agder leder i dag, og om de har den kompetansen som trengs i fremtiden.Studien bygger på kvantitativ forskningsmetode hvor vi har benyttet spørreskjema MSAI som kartleggingsverktøy. Denne ble distribuert i februar 2022 ved hjelp av SurveyXact. Respondentene var lederne i alle barnehagene i Agder. Barnehageledere i dag har en svært kompleks rolle, og vi ønsket derfor å se nærmere på hva barnehageledere gjør i praksis. Hvilken ledelsesprofil har de og er de skodd for å lede fremtidens barnehager? Vi vil se hvordan barnehagelederen i Agder leder i takt med anbefalinger og utvikling for fremtidens barnehage.