Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorjesen, Dag Olaf
dc.contributor.authorBjørkholt, Åse Namsvatn
dc.date.accessioned2023-03-07T17:23:49Z
dc.date.available2023-03-07T17:23:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:127910669:36676069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056799
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om organisering av kommunal helse- og omsorgstjeneste. Kommunene står ovenfor utfordringer framover blant annet når det gjelder den forventet eldrebølgen. Denne økningen av antall eldre vil også føre til et større behov for tjenester. Samtidig som at det pekes på at det vil bli færre yngre som kan utføre disse tjenestene. Det er allerede i dag utfordrende å rekruttere riktig kompetanse. På bakgrunn av dette ønsket jeg å forske på organisering av kommunal helse- og omsorgstjeneste. Jeg tok da utgangspunkt i den kommunen jeg selv jobber. Problemstillingen for studien min er: Hvordan har erfaringene vært med den eksisterende organiseringen av helse- og omsorgstjenesten i Åmli kommune? Hvordan kan en på bakgrunn av erfaringer fra ansatte eventuelt anbefale å endre dagens organisasjonsstruktur? Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse hvor jeg intervjuet medarbeiderne i enheten om deres erfaring rundt organiseringen. For å få fram ulike synsvinkler har jeg intervjuet både ansatte og ledere, sykepleiere og fagarbeidere. Har også plukket ut medarbeidere fra ulike tjenester i helse og omsorg. Jeg har tatt utgangspunkt i PAIE- modellen (Produksjon, administrasjon, integrasjon og entreprenørskap), som forteller oss hvilke funksjoner en organisasjon må ivareta for å virke bra og overleve (Strand 2018). Funnene som er gjort her har jeg sett opp mot teori om organisering, med hovedfokus på Resultatenhetsmodellen (Torsteinsen 2012). Funnene i studien viser at det er mange av disse områdene som er ivaretatt i organisasjonen i dag. Men varierende svar fra medarbeiderne viser at organisasjonen ikke har klart å ivareta alt. Organiseringen i Åmli kommune gjør at enhetsleder har et stort kontrollspenn med mange tjenesteområder å ivareta og blir fort dratt ned i driften. Et hovedfunn er at det savnes mere delegering nedover i enheten. Organisasjonen slik den er i dag klarer ikke å nå ut til alle sine medarbeidere med all informasjon. En styrking av mellomledelse vil ivareta de ansatte på en bedre måte samtidig som at enhetsleder vil få mere tid til strategisk og langsiktig planlegging. I tillegg så savnes det en bedre stillingsbeskrivelse slik at ansatte vet hvem som gjør hva. Basert på erfaringer fra ansatte kan en foreslå en eventuell endring av dagens organisasjonsstruktur. En kan anbefale tydeligere mellomledere i form av avdelingsledere på de ulike tjenestestedene. Disse bør ikke jobbe operativt men ha administrative stillinger for å ivareta den daglige driften. Alternativt kan være å dele opp i flere resultatenheter, jmf. resultatenhetsmodellen. Da vil en få flere enhetsledere som har ansvaret for et mindre tjenesteområde og dermed et mindre antatt ansatte.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleOrganisering av kommunal helse- og omsorgstjeneste
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel