Hva lærte lærerne under pandemien? Læreres erfaringer fra videregående skole under koronapandemien.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056798Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fra midten av mars 2020 ble tusenvis av elever og lærere plassert på hjemmeskole som resultat av Covid-19 pandemien. I løpet av uker med digital undervisning ble lærerne satt inn i ett stort forsøk med digital undervisning. Dette forsøket ble videreført ettersom pandemien utviklet seg og skolene vekslet mellom ulike smittenivåer med grønn, gul og rød sone i tiden som fulgte. Denne undersøkelsen tar for seg lærernes erfaringer fra hjemmeskolen. Hva har lærerne lært? Hvilke erfaringer har de gjort som de ønsker å videreføre når skolen er tilbake i normal drift, post pandemi? Studiet tar utgangspunkt i intervjuer av lærere ved en videregående skole som alle underviste ved studieforberedende utdanningsløp under pandemien. Det kommer frem at lærerne hadde gode erfaringer med digital tilrettelegging og oppfølging av elever med utvidet behov for tilpasset undervisning, samt elever med rett til spesialundervisning. Funnene i oppgaven peker på 1-1 oppfølging i digitalt møterom og strømming av klasseromsundervisning som egnede metoder for tilpasset opplæring. I den forbindelse reises det spørsmål rundt etikk og personvern, samt økonomiske rammer. I tillegg kommer det frem andre aspekter som dreier seg om skolens møtevirksomhet og mulighet for mer fleksibilitet for lærer ved å kunne jobbe på hjemmekontor med digitale møter. Materialet i studien viser at digitale møter fungerte bra i hovedsak når det var få møtedeltakere til stede. Det viser også at lærerne opplever slike møter som effektive og fleksible, med enklere tilpasning mellom jobb og hjemmesituasjon uten at verdien til møtet ble redusert.