Show simple item record

dc.contributor.advisorØgård, Morten
dc.contributor.authorKvinnesland, Inger
dc.contributor.authorKircbach, Turid E.Smestad von
dc.date.accessioned2023-03-07T17:23:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:127910669:3163086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056795
dc.description.abstractSammendrag: Pandemien Covid-19 kom til Norge i slutten av februar 2020. En måned senere stengte Norge ned, dette gjaldt også barnehagene. De ble etter en kort stund gjenåpnet. Det har vært en krevende tid for barnehagelederne, de har stått i ulike faser av krisen som har krevd tiltak og løsninger i forhold til å lede en barnehage i en pandemi. Krisen kan ikke sies å være fullstendig tilbakelagt, selv om den har endret karakter siden den gjorde sitt inntog i landet for snart tre år siden, og studien må sees i lys av dette. Formålet med studien er å se nærmere på hvordan lederrollen i barnehager har blitt utfordret under Covid-19 pandemien. Vi har følgende problemstilling: På hvilken måte har Covid-19 pandemien utfordret lederrollen i barnehagene? Vi ønsker å se hvordan lederrollene har forandret seg, og hvordan situasjonen de har stått i kan ha påvirket og kanskje også endret lederrollen. Har rollene endret seg fra normaltid til krisetid? Den teoretiske rammen for oppgaven er Mintzberg og Adizes’ klassifisering av lederrollen. Mitroffs sine fem faser for håndtering av kriser vil være en ramme gjennom oppgaven. Vi har valgt en kvalitativ metode, og innhenter empiri ved hjelp av intervjuer der vi ønsker å få frem respondentenes tanker og opplevelser rundt det de har opplevd. Respondentene er strategisk valgt ut utfra sin erfaring som barnehageleder under pandemien. Vi som skriver oppgaven, har selv begge ledererfaringer fra barnehage i under pandemien. Vi bruker Svensson og Gjersvolds (2020) funn om hvilke roller barnehagelederen bruker tid på i normaltid for å drøfte rollene opp imot funnene våre fra krisetiden. Vi har gjort følgende hovedfunn: • Det var et særdeles stort behov for informasjon og barnehagelederne fikk ansvar for å videreformidle viktig informasjon fra både kommune og myndigheter, både internt og eksternt. • Denne informasjonen var tett koblet til, og ble en forutsetning for, opplevd trygghet for personalet og de eksterne partene som familier tilknyttet barnehagene. • I tillegg ble det viktig å ivareta de menneskelige sidene til barn, ansatte og foresatte. • Informasjons- og integrasjonsrollen er kjente roller for barnehagelederne i normaltid, men i denne krisen fikk de en ekstra stor betydning. Vi ser at lederne akutt måtte tre inn i en forsterket rolle – det vi vil betegne som en ny dimensjon en barnehageleder bør beherske i kriser. I tillegg til disse hovedfunnene, håper vi også at innsikten studien gir kan være et bidrag ved evaluering av krisen. På denne måten kan barnehageleder og eier kanskje kan stå bedre rustet til eventuelle fremtidige kriser.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlePå hvilken måte har Covid-19 pandemien utfordret lederrollen i barnehagene?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record