Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSynnes, Ronald Mayora
dc.contributor.authorRekve, Kaja Norløff
dc.date.accessioned2023-03-07T17:23:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:127910669:51020521
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056792
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven belyser hvordan organiseringen av kombinasjonsklassen i Stavanger, påvirker mulighetene til elever som benytter seg av tilbudet. Oppgaven tar utgangspunkt i kombinasjonsklassen som ble etablert i Stavanger i 2017, på bakgrunn av endring i opplæringsloven § 4A-1. Jeg diskuterer og undersøker suksesskriteriene, utfordringene og hva som kan være hensiktsmessig å videreutvikle for å styrke det faglige grunnlaget til kombinasjonsklasse-elevene. Denne elevgruppen er spesielt sårbar, og det er derfor viktig å løfte frem gruppens erfaringer og opplevelser. Oppgaven er basert på en kvalitativ undersøkelse. Jeg har gjennomført 11 intervjuer. Utvalget består av tre representanter fra Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune, og av 8 tidligere elever fra kombinasjonsklassen som gikk ut i 2018/19. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan organiseringen av kombinasjonsklassen i Stavanger, bidra til at elevene klarer å fullføre og bestå videregående opplæring? Og, hvordan opplever elevene dette opplæringstilbudet? Resultatet viser at Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune er positive til endringen i opplæringsloven som førte til organisasjonsfrihet, og samstemte om at samarbeid er nødvendig om gjennomføringsgraden skal øke på videregående skole. Undersøkelsen viser at det må bli en avklaring om hvilke elever som skal være målgruppen for dette tilbudet. Det er behov for en større bevisstgjøring rundt det flerspråklige og det flerkulturelle perspektivet blant skolens ansatte. Det kommer også frem at det er usikkert om denne elevgruppen får like muligheter til en faglig inkluderende og likeverdig opplæring på videregående skole, da de der ikke blir tilbudt tospråklig fagopplæring. Oppgaven viser også at skolen var viktig, både sosialt og faglig for tidligere elever fra kombinasjonsklassen, samtidig som de ikke egentlig var klar over hva som krevdes av dem. Undersøkelsen viser at det er viktig å ikke glemme at det ligger en historie om det å være menneske bak alle ansikter. Det er ikke nødvendigvis lett å venne seg til et nytt samfunn med forventninger som majoritetsbefolkningen tar som en selvfølge. Elevene opplever å ha dårlig tid, og utsettes for krysspress mellom egen kultur og fra majoritetssamfunnet. Relasjon til lærer er viktig, og har stor betydning for hvordan denne elevgruppen klarer å tilpasse seg, lykkes med utdanningen, mestre livet og få jobb i et arbeidsmarked som stadig er i endring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEt felles blikk på eleven Kombinasjonsklassen i Stavanger, et administrativt og individuelt perspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel