Show simple item record

dc.contributor.advisorSteen-Johnsen, Tale
dc.contributor.authorMageli, Kristin Sigholt
dc.date.accessioned2023-02-07T17:24:16Z
dc.date.available2023-02-07T17:24:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110162129:22999146
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049037
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler eksponering av barn i sosiale medier. Oppgaven tar for seg hvilke begrunnelser et utvalg influenser-mødre har for å eksponere eller ikke eksponere egne barn på internett og i sosiale medier. Avhandlingen baserer seg på kvalitative intervjuer med fem influensere, som også er mødre. Alle informantene bruker enten Instagram eller Snapchat for å nå ut til sitt publikum. Noen av dem benytter begge plattformene. Influenser-mødrene har mellom 3000 og 30 000 følgere på Instagram. Informantene utgjør to utvalg. Utvalg 1 består av tre mødre som alle eksponerer barna sine i sosiale medier. Utvalg 2 består av to mødre som ikke eksponerer barna sine i sosiale medier, men som likevel deler erfaringer og hverdagslig innhold om det å være mor. Det teoretiske bakteppet baserer seg først og fremst på Erving Goffmans interaksjonsteori (1959). Goffman brukte en arena for drama og teater som forklaring for å forstå hvorfor mennesker oppfører seg slik de gjør i ulike sosiale situasjoner og settinger. I tillegg til dette blir også Janet Finch sin teori om familieframvisning (2007) brukt. Dette brukes for å belyse hvordan nettopp familien blir et identitetsprosjekt. De sentrale teoretiske begrepene som brukes for å forklare funnene, er blant annet identitet som sosial selvkonstruksjon, selvrepresentasjon, fasade og misvisende opptreden. Teoriene hjelper meg å forstå hvordan informantene bruker barn og familie til å konstruere egen sosial identitet på nett. De sentrale empiriske funnene gjort i analysen handler om hvorfor informantene har valgt å eksponere eller å ikke eksponere barna sine i sosiale medier. Det er flere likheter mellom de to utvalgene. Flere av informantene gir uttrykk for at de ønsker å bety noe for følgerne sine. De ønsker å spille en rolle for andre i samme situasjon, og de formidler kunnskap og informasjon videre til andre mødre. Den tydelige forskjellen mellom utvalgene ligger i eksponeringen av barna for å fremme denne rollen. Informantene ønsker å vise fram gode sider av livet. Samtidig er informanter i begge utvalg opptatt av å dele de mindre gode sidene ved livet. Jeg finner likevel at mødrene, gjennom aktiviteten sin i sosiale medier, ønsker å signalisere hvem de er.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleJeg har alltid villet vise fram barna
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record