Show simple item record

dc.contributor.advisorTrysnes, Irene
dc.contributor.authorHansen, Julie Skaug
dc.date.accessioned2023-02-07T17:24:15Z
dc.date.available2023-02-07T17:24:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110162129:20872437
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049036
dc.description.abstractDet er lite norsk forskning på flinke elever. Formålet med denne oppgaven er å presentere mine respondenter sin opplevelse med å være flink på skolen i dag. Det er gjort gjennom et kvalitativ forskningsdesign hvor jeg har brukt intervju som metode. Jeg intervjuet fire elever. Hensikten med studien er å vise til disse fire elevenes opplevelse av å lykkes på skolen, bli utfordret, opplevelse av press og stress, men også om de er lykkelige. Gjennom mitt datamateriale kom jeg frem til at det fantes to typer flink, «avslappet» og «syk(t)». Det var tre av mine elevrespondenter som virket «syk(t)» flinke, i form av stress, psykiske plager og redd for å bli stigmatisert som nerd. Alle mine informanter var opptatt av hvordan de skulle oppføre seg på skolen og hadde klare tanker om hva flink er og om de selv er flinke. Videre fant jeg at respondentene mine balansere mellom å være flink, og få status, på den ene siden, og på den andre siden å bli stigmatisert som nerd, og havne på utkanten av det sosiale spillet. Alle respondentene mine følte på et press fra seg selv, men også fra andre rundt. Det var overraskende å se at det virket som et generelt press fra samfunnet. I tillegg virket det om at flink ikke følger et kjønn selv om media bygger opp til dette, men at jenter er mer redd for å bli stigmatisert som nerd enn gutter. Et annet interessant funn var at samtlige av mine respondenter opplevde mestringslykke. Ikke alle var lykkelig, men de fikk en lykkefølelse ved å få mestringsfølelse.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleStressa, lykkelig og flink?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record