Kulturelt mangfold i samfunnsfags-undervisningen på ungdomstrinnet
Abstract
Formålet med dette prosjektet er å få en forståelse av hvordan kulturelt mangfold fremstilles i lærebøker i samfunnsfag og hvordan fokuset på kulturelt mangfold har endret seg i de siste læreplanene i faget. Oppgaven vil fokusere på læreplanen fra kunnskapsløftet 2006 og den nylig introduserte fagfornyelsen fra 2020. Dette ble kulminerte i en problemstilling «Hvordan har perspektiver på kulturelt mangfold utviklet seg i læreplaner og et utvalg lærebøker i samfunnsfag fra LK06 til LK20?».
Noen av de viktigere funnene som er gjort i denne oppgaven er forholdet mellom læreplan og lærebøker. Det er en sterk korrelasjon mellom hva læreplaner prioriterer av mangfold og hvordan lærebøker velger å utarbeide dette. Det viser seg at når læreplaner er enkle og deskriptive i sin formulering av kulturelt mangfold, så legger lærebøker seg i tilsvarende linje og prioriterer mindre plass til tematikken. Enkelte bøker skilte seg litt ut i hvor mye de prioriterte mangfold, men dette avhenger av de individuelle forfatteres valg og preferanse. Da den nye læreplanen foretok et skifte i hvordan den referer til mangfold og beskrev det, gjorde de nye lærebøkene det samme. En normativ beskrivelse er blitt fremhevet, og bøkene vektlegger mer å lære elevene en forståelse av mangfoldet og refleksjon over samfunnsforhold som kan medføre marginalisering og diskriminering. Det er interessant å se hvilken betydning et slikt skifte i et dokument, kan ha på hvordan lærebøker skal utformes og videre legge rammer for undervisningen i et fag. Dette viser igjen hvor mye makt og påvirkningskraft en læreplan har for hvordan de videre generasjonene skal læres opp i samfunnet vårt.