Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Torild Marie
dc.contributor.authorPedersen, Kjersti Hogstad
dc.date.accessioned2023-02-07T17:24:08Z
dc.date.available2023-02-07T17:24:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110022146:23000798
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049030
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI den nye læreplanen Kunnskapsløftet blir det presisert at alle elever skal få oppleve at det å kunne ulike språk er en ressurs (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 5), og problemstillingen som blir utforsket i denne oppgaven er: Hvorvidt blir arabisk brukt som en ressurs i voksenopplæringen? Teorikapittelet i oppgaven inneholder språkideologier, og hvordan ulike tilnærminger til flerspråklighet viser til at forskjellige språk kan innvirke på hverandre. I det samme kapittelet har det også blitt undersøkt hvordan opplæringen kan være en påvirkende faktor til hvorvidt elevene får brukt morsmålet sitt. Det innsamlede materialet i denne oppgaven har vært intervjuer med bruk av taleopptak. Informantene fra denne undersøkelsen var fire arabiskspråklige elever og to av lærerne deres. Bakgrunnen for bruk av både lærere og elever var for å utforske hvorvidt de hadde forskjellige erfaringer knyttet til bruk og tilrettelegging for bruk av det arabiske morsmålet i opplæringen. Resultatene fra analyseringen viste at informantene hadde ulike opplevelser til bruk av det arabiske språket. De arabiskspråklige elevene brukte ulike språk i samhandling med andre, og benyttet seg av opparbeidede erfaringene fra førstespråket i opplæringen. Elevene hadde i midlertidig ulike perspektiver knyttet til anvendelse av morsmålet. Funnene fra analyseringen av intervjuene med lærerne viste at de la til rette for at elevene kunne bruke kompetansene fra morsmålet sitt i undervisningen, men på ulike måter. I undersøkelsen viste den ene læreren selv til at hun benyttet seg av enkelte fraser av det arabiske språket. Den andre læreren la til rette for at elevene fikk bruke morsmålet sitt i arbeid med begreper. Det var i midlertidig ikke tilgjengelige hjelpemidler på alle de ulike morsmålene i klassene, noe som var en begrensende faktor til hvilke ressurser det var mulig å bruke.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleArabisk, en ressurs i voksenopplæringen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel